الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ،
نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ
الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ
أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ
لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ
شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ
بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ
حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ. صلى الله تعالى عليه وعلى آله
وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه. وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده.
ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلي. وعلى
بقية الصحابة والقرابة والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين، رضوان
الله تعالى عليهم وعلينا أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه. إن
الله مع الذين اتقوا والذين هم محسنون...:
قال الله تعالى فى كتابه الكريم :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ . فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ .
إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ .
صدق الله العظيم
صدق الله العظيم
U ime Allaha,
Milostivog, Samilosnog!
Hvala Allahu dželle ša'nuhu. Njemu se
zahvaljujemo, od Njega pomoć i oprost tražimo. Njemu se utječemo od mahana i
ružnih djela svojih. Onoga koga Allah na pravi put uputi, niko ga u zabludu ne
može odvesti, a onoga koga On u zabludi ostavi niko ga na pravi put ne može
uputiti.
Dragi
brate i poštovana sestro, danas je petak 28. zu-l-ka'de 1434. ili 04. oktobar
2013. godine. U 35 suri Fatir / Stvoritelj, u 1. ajetu Allah,
dž. š., kaže:
لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا
وَلَٰكِن يَنَالُهُ التَّقْوَىٰ مِنكُمْ ۚ كَذَٰلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا
اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ ۗ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ
Do Allaha neće doprijeti meso njihovo i krv njihova,
ali će Mu stići iskreno učinjena dobra djela vaša; tako vam ih je potčinio da
biste Allaha veličali zato što vas je uputio. I obraduj one koji dobra djela
čine!
Uistinu su hadžski i kurban-bajramski dani
rijetki trenuci veselja i radosti. Ovi blagdani imaju dvije radosti. Prva je
zbog nade da će Uzvišeni ukabuliti dove miliona hadžija na Arefatu, a druga je
pak radost i prevelika želja da nam Uzvišeni primi naše kurbane u danima tekbiri
tešrika. Predstojeći hadži-kurbanski dani će donijeti pojačano učenje tekbiri-tešrika
i i oživiće sjećanje na Ibrahima a.s. i njegovog sina Ismaila a.s. Ovo su dani druženja
muslimana iz cijelog svijeta pa i iz naših krajeva koji svojim prisustvom na
svetim mjestima potvrđuju svoju pripadnost islamu obavljajući jednu od osnovnih
islamskih dužnosti i obaveza, obaveza hadždža. Hadžije bjelinom ihramske odjeće svjedočiće ponovno čovječiju ljudskost
i insansku prolaznost, a stajanje na Arefatu će pričati kur'ansku besjedu o okupljanje
i polaganju računa na Sudnjem danu.
Hadždž i klanje kurbana nama je draga
obaveza koju je muslimu propisao Dragi Allah dž.š. Jerbo, svaki vjernik koji
poštuje Allahove dž.š. naredbe time snaži i jača iman svoj i vjeru svoju. Baš
jak iman i čvrsta vjera je ono što treba svakom čovjeku. Čovjek bez jakog imana
je slabić. Ako čovjek nejma imana, on je nejak, krhak, boležljiv, nesiguran,
slabunjav, živčan i rastrešen.
Mi muslimani imamo samo dva blagdana u godini
dana. U danima Kurban bajrama vjernici se istinski obilaze, saosjećaju i serbez
zijarete i istinski druže. Pošto je klanjanje Bajram namaza postala praksa
muslimana koji rjeđe dolaze na džumu namaz, džamije će biti pretijesno da prime
sve klanjače. Iznajmljene su sale, dvorane i drugi prostori da bi svaki
musallija pronašao našao svoj mirni kutak u bajramskom saffu.
Kurban bajram krase i
tekbiri koji se uče iza farzova dnevnih namaza počev od Dana Arefata (9.
zul-hidždže) iza sabah-namaza (ponedjeljak), pa do iza ikindijskog farza
četvrti dan bajrama (petak). Poslanik, s.a.v.s., je govorio: „Uljepšavajte vaše
bajrame tekbirom (Allahu ekber), tehlilom (La ilahe illallah), tahmidom
(zahvalom Allahu) i takdisom (veličanjem Allaha)." (Taberani, hasen)
Kako nazvati Id'ul
adha? Kurban bajram ili hadži bajram. U arapskom jeziku rijec „id“
označava ono što mi u našoj tradiciji nazivamo Bajram. Ta arapska riječ dolazi
od glagola koji na našem jeziku znači vratiti se, uobičajiti, naviknuti se, pa
ćemo iz istoga korijena imati i riječ „adet“. Ovaj bajram u sjećanje nam vraća
Adema a.s. i sinove njegove, te nas podsjeća da je kurban kao obred na zemlji postojao
otkad je i čovjek te da je namjera ili nijjet najvažniji dio djela. Od nijjeta
zavisi da li je neko djelo dobro ili ne. Svakog id'ul adha bajrama, sjećamo se Ibrahima
a.s., negove srčanosti i odlučnosti u hrvanju sa životom i iskušenjima. Primjer
Ibrahima a.s. nas sjetuje da u Božiju blizinu dolaze samo oni koji su spremni
žrtvovati i ono što najviše vole. Razmišljanje i prisjećanje Ibrahimovog
slučaja nas podsjeća da je džamija sagrađena na zemlji je ona u Mekki. Ona je
blagoslovljena i putokaz ljudima. To je kuća koju su Ibrahim i sin mu Ismail
obnovili i javni poziv uputili svakom čovjeku da bar jednom u svom prolaznom
životu Kabi u pohode dođe. To je kuća za koju Uzvišeni kaže: جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا
لِّلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْيَ وَالْقَلَائِدَ „Allah je
učinio da Kaba bude preporod za ljude“. Osim što je Kaba preporod Uzvišeni kaže
da su i kurbani preporod: „Allah je učinio da Kaba bude preporod, i sveti
mjeseci i kurbani“. Kurbani obnavljaju i utvrđuju i jačaju odnose među ljudima.
Kao što ljude približavaju Bogu oni približavaju čovjeku, jačaju porodicu, cimentiraju
rodbinske veze i obnavljaju komšiluk. Sama simbolika raspodjele kurbanskog mesa
upravo podučava i usmjerava tom zbližavanju. Jedna trećina koju ćemo ostaviti
porodici od kurbana, kurban nas podučava da nam je porodica u prvoj sofri dunjalučkih
mjerila. Trećina koju dijelimo u svojoj rodbini i komšiluku podsjeća nas na
čuvanje i održavanje rodbinskih veza i dobrih komšijskih odnosa. Trećina koja odnesemo
siromašnima obavezuje nas na brigu o njima tokom cijele godine. Kurbani, dakle,
preporođuju nas i naš odnos sa okruženjem. Kao što rekosmo riječ „adet“ sa
istog je izvora kao i riječ „id“- bajram. Bajrami nas podsjećaju, vraćaju našim
adetima- običajima. Ako 'Id ima značenje vraćanja svome korijenu i identitetu,
adetima, a mi to sve označavamo jednom riječju, bajramovanje, to onda opet znači
da će Bajram obnoviti halku porodice, zbližiti nas u bajramskom saffu, na bajramskoj
sofri. Obići rodbinu i komšije, osvijetliti dane bajrama, biti sa rodbinom i
komšilukom, obilježiti bajram, sve je to 'id. Neki današnji muslimi slave
Bajram. Slaviti ili proslavljati Bajrma nije naša riječ i sinonim za 'Id'ul
adha. Dakle, slavljenje iili proslavljanje je daleko je od naše vjere i naše
tradicije. Nije u našem adetu obilježavati Bajram u kafanama i kafićima i
diskotekama, na Party Bajram proslavama, nije dio našeg identiteta proslavljati
bajram. 'Id nije nikakva proslava a još manje dernek i alkohol. Poslanik je
muslimanima takav način obilježavanja zabranio onda kada je stigavši u Medinu
rekao: „Sve to vam je zamijenjeno sa dva bajrama. Ramazanski i kurban bajram“. Alternativa
'Id koji dolazi od glagola vratiti se znači vraćati i vratiti istinskim,
univerzalnim bajramskim vrijednostima, vratiti se našim adetima, vratiti se pravom
Bajramu.
Ovo je i Kurban Bajram! Već
je rečeno da je cilj klanja kurbana dobro djelo i nagrada kod Allaha dž.š. U
Kur'anu se kaže: لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَٰكِن
يَنَالُهُ التَّقْوَىٰ مِنكُمْ „Do Allaha neće doprijeti meso njihovo i
krv njihova, ali će Mu stići iskreno učinjena dobra djela vaša; ..."
(El-Hadždž, 37.) „Pitali su ashabi Poslanika, s.a.v.s.: Zašto koljemo kurbane? To
je praksa-sunnet vašeg oca Ibrahim a.s. Pa šta mi imamo od toga? Poslanik reče:
Za svaku dlaku (kurbana) bit ćete nagrađeni." (Hakim) Koliki su sevapi i
nagrade za ovaj ibadet vidimo i iz ovih hadisa: „Zaista, među najdraže stvari
Uzvišenom Allahu spada klanje kurbana na kurban bajram. Zaista će on doći na
Sudnjem danu u svom obliku, sa svojim rogovima, vunom i papcima. Allahu će
njegovo dobro djelo dospjeti (njegov kurban) prije nego krv padne na zemlju, pa
radujte se tim nagradama." (Tirmizi, Ibnu Madždže) „Ni u šta novac nisi
bolje uložio i investirao od klanja kurbana u danima Kurban bajrama."
(Darekutni u svom Sunenu)
- Kurban se kolje za sebe i
svoju porodicu! „Za cijelu porodicu Poslanik, s.a.v.s., je klao za kurban jednu
ovcu." (Hakim, sahih) „U vrijeme Poslanika, s.a.v.s., čovjek je klao jedan
kurban za sebe i za svoje ukućane, pa su jeli i dijelili. Tako je bilo sve dok
ljudi nisu postali onakvi kakvim ih danas vidiš." (Tirmizi)
Svaki imućni musliman, koji
drži do svoje vjere je dužan zaklati kurban. To znači da svaki onaj ko je
zaposlen i ima toliko sredstava u dane Kurban bajrama da obezbijedi kurban. To
je svaki onaj ko je stekao brojne blagodati: kuću, auto, imetak, titule,
diplome itd. U cilju osiguranja tih dobara i zahvale Allahu, dž.š., na njima
čini se žrtva i kolju kurbani. Zato je dužnost da domaćin ispred sebe i svoje
porodice kolje kurban. Poslanik, s.a.v.s., opominje: „Ko bude u mogućnosti
zaklati kurban pa to ne učini, neka se ne približava našoj musalli (mjestu gdje
se klanja bajram)." (Hakim)
Dova
Rabbenâ ve átinâ mâ ve‘attenâ ‘alâ rusulike ve lâ
tuhzinâ jevme-l-kijâmeti inneke lâ tuhlifu-l-mî ‘âd.
"Gospodaru naš, podaj nam ono što si nam obećao
po poslanicima Svojim i na Sudnjem danu nas ne osramoti! Ti ćeš, doista, Svoje
obećanje ispuniti!"
Milostivi Allahu,
podari nam poštovanje prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put.
Učini da volimo džamiju pa da se radujemo petku i džumi namazu u njemu. Ne daj
nam da zaboravljamo svoju islamsku zajednicu.
ان
الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و
البغي يعظكم لعلكم تذكرون. صدق الله العظيم
Literatura: Tefsir ibni Kesir, Sahihul Buhari,Ishak ef. Sedić, hadži
Izet ef. Čamdžić
Nijaz Salkić
Ni komentarjev:
Objavite komentar