Nijaz SALKIĆ
DVANAESTI RAMAZANSKI BISER-MUJEZIN
Mujezin مؤذن je osoba koja ezanom sa munara (sada sa ozvučenja iz džamija) zove na namaz, zajednički ibadet u džematu. Prvi mujezin u islamu bio je Bilal Ibni Rebbah. Biti mujezin je sigurno velika čast zbog obećanja da će mujezini na Sudnjem danu biti uzdignutih i podugih vratova samo zato što će u čekanju i pogledanju nagrade izduživati svoje vratove. Posebno velika nagrada i čast za mujezina je ako se na njegov ezan odazove čim više ljudi u džematu. Isto tako treba znati da mujezinov ezan slušaju pored ljudi i džina i vascijeli životinjski svijet od mravi do pticai druge pa slušajući svakodnevno ezan donose na mujezina salavate. Zato ezan treba učiti što ljepšim, umilnijim i milozvučnijim glasom. Znamo li zašto nas muezin doziva riječima: Dođite na namaz, dođite na spas? Upravo te riječi poziv na spas su utkane u ezan kako bi shvatili da spas naše duše leži u odazivanju pozivu muezina, u dolasku u džamiju. Allah nam poručuje da onaj koji klanja će biti sačuvan od razvrata i svih ružnih stvari.
EZAN I IKAMET
Ezan zapravo znači objavljivanje a ikamet uspostavljanje. Pošto se izvjesnim riječima najavljuje svijetu da je nastupio određeni namaski vakat i klanjanje, to se i prozvalo ezanom. Ikamet se obavlja neposredno pred početak farza namaskog, tj. kad se namaz uspostavlja, i odatle mu i naziv. I ezan i ikamet su za muškarce sunneti muekkede pred klanjanje farza, makar klanjali sami, u redovnom vremenu ili naknadno, kod kuće ili na putu. Ženskim osobama to je mekruh činiti.
Ezan glasi: Allahu ekber (4 puta), ešhedu en la ilahe illellah (2 puta), ešhedu enne Muhammeden resuiullah (2 puta), hajje ales-salah (2 puta), hajje alel-felah (2 puta), Allahu ekber (2 puta), la ilahe illellah (l put).
Značenje ezana: Bog je najveći (4 puta), svjedočim da nema drugog boga osim jedinog Allaha (2 puta), svjedočim da je Muhamed Božji poslanik (2 puta), hajde na namaz (2 puta), hajde na spas (2 puta), Bog je najveći (2 puta), nema drugog boga osim jedinog Allaha.
Kod sabahskog ezana umetne se iza »hajje alel-felah« još Essalatu hajrun minen-nevm (2 puta), što znači: Bolji je namaz od spavanja.
Ikamet sadrži iste riječi kao ezan, samo iza riječi »hajje alel-felah« doda se »kad kametis-salatu« (2 puta) tj. »namaz upravo nastupi«. Dok se ezan uči lagano i s odmorima ikamet se vrši brže i bez zastajanja.
Lijepo je da muezin bude pobožan, da zna kako se ezan obavlja u skladu sa sunnetom, da poznaje namaska vremena, da bude s abdestom i da se okrene prema kibli, da stavi prste u uši, da se licem zakrene malo na desno pri učenju »hajje alessala«, a nalijevo kod »hajje alel-felah«. Ako je na munari muezin, onda je mustehab da ide okolo.
Između ezana i ikameta treba da prođe toliko vremena da se može džemat iskupiti, ali pazeći da se odgađanjem ne dođe u ono vrijeme kada je mekruh klanjati. Kod akša-ma je samo toliki razmak koliko bi se mogla proučiti tri kratka ajeta, odnosno napraviti nekoliko korača ja.
Nije ružno i pored ezana upozoriti ljude na namaz na najprikladniji i uobičajen način u tom mjestu, npr. riječima: »Vaktus-salati« (Vrijeme je namaza!) ili slično.
Mekruh je kod ezana netačno izgovarati riječi, ezan obavljati bez abdesta ili džunub, a isto tako ~i ikamet. Ne valja da ezan uči nerazumno dijete, kida, pijan čovjek, ženska osoba ili vjerski prijestupnik (fasik), kao i da se ezan obavlja sjedeći.
Za vrijeme ezana kao i ikameta ne valja razgovarati. Čak je lijepo ponoviti ezan u tom slučaju, dok ikamet ne treba ponavljati.
Za ljude koji su slučajno zakasnili na džumu namaz mekruh je dati ezan.i ikamet kad hoće da klanjaju tada podne, makar po sebi klanjali, dok im je mekruh klanjati taj podne-namaz džematile.
Kad čovjek naklanjava neki namaz, proučiće i ezan i ikamet. Ako naklanjava više namaza, onda mu ne treba posebno za svaki namaz ezan, dok ikamet treba za svaki farz posebno.
Kad čujemo ezan, treba prekinuti razgovor i slijediti muezina ponavljajući riječi njegove tiho. Jedino,kod riječi »hajje alessala« i »hajje alel-felah« ne treba ponavljati iste riječi, nego tada reći »La havle ve la kuvvete illa billahi« (Nema preinake sa zla niti snage za dobro bez Božije po-moći«. Pri riječima »Es-salatu hajrun minen-nevm« treba reći: »Sadekte ve bererte« tj. Istinu si rekao i dobro si učinio!, ili samo reći: »Mašael-lah! Lijepo je poslije svršetka ezana proućiti dovu: Allahumme rabbi hazihi deavetit-tam-meti ves-salatil-kaimeti ati Muhammedenil-vesilete vel-fadile-te veb-ashu mekamen mahmudenil-lezi veadtehu (Bože moj, Gospodaru ovog savršenog poziva i nastupajućeg namaza, podari Muhamedu odličan stepen i čast i postavi ga na ono mjesto koje si mu Ti obećao).
(iz knjige »Fikh ul ibadat” - Muhammed Seid Serdarević)