BAJRAMSKI VAZ
Lā ilāhe
illallāhu vaĥdehū lā šerīke leh. Allāhu ekber kebīrā vel ĥamdu lillāhi kesīrā.
Ve subĥānallāhi rabbil ‘ālemīn. Lā ĥavle ve lā кuvvete illā billāhil ‘azīzil
ĥakīm. „Samo je Allah bog, Jedan je On i nema sudruga. Allah je Najveći, Njemu
pripada mnoga hvala. Slavljen je Allah, Gospodar svjetova! Nema snage ni moći
osim sa Allahom, Silnim i Mudrim.“
Svjedočim da
nema drugog boga mimo Allaha. Svjedočim da je Muhammed Njegov rob i Njegov
poslanik, neka je Allahov salavat i selam na njega, njegovu porodicu i njegove
ashabe do Dana proživljenja i iskupljanja.
Ispratili
smo blagoslovljeni mjesec Ramazan. U njemu smo kalili volju i savladavali svoje strasti i požude za jelom,
pićem, intimnim odnosima i materijalnim uživanjem. Svako onaj koji se uspio
kontrolisati i tijelu pokazati da je duša i razum ono što njime upravlja, a ne
strast i stomak, nakon trideset dana čeličenja snage, jačanje volje i uvećanja
strpljenja, čeka istinsko veselje i teferič duše i tijela. Vjernik je pokazao
sebi da je odnio pobjedu u samokontroli i napravio ravnotežu između duhovnog i
materijalnog.
Ramazan je bio prilika da čovjek razmisli o tome šta je bio, šta je sada i kako će otići s
dunjaluka, ramazan je šansa za povratak svome izvoru i korijenima. Dnevni post
je svojevrsni remont tijela a noćni ibadet i bdijenje je duhovno čišćenje i
sapiranje grijeha. Ibadet i iščekivanje sehura nije moglo proći bez
razmišljanja o najbližima. To je mnoge potaklo da pokažu makar jedan trun
dobrote i podare je roditeljima, braći
sestrama, džematlijama, komšijama i uopće ljudima. Dobrotu treba razvijati i u
djecu ugrađivati jer Dragi Allah, neprekinuto i svakočasno Dobar, Milostiv i Samilostan
a naročito u Ramazanu. Allah dž.š. u ramazanu svima prašta i nudi pokajanje.
Vrlo je teško vjerovati u Allaha onako
kako Njemu dolikuje (Ma Kaderullahe Hakka Kadrih). Još je teže obredima
iskazati istinsku zahvalnost onako kako Njemu dolikuje. Zato je post
najadekvatniji način približavanja Allahu dž.š. Nije slučajno Muhammed a.s. baš
u Ramazanu dobio Prvu objavu. Musa a.s. je na Sinaju pred dobijanje Tevrata
postio 40 dana i noći. Isa a.s. je postio iščekujući objavu Indžila. Post je
jedna od Allahovih dž.š. osobina, koja se tokom ramazana oponaša. Zato Allah
dž.š. upravo za vrijeme posta otvara širom vrata Svoje milosti (rahmet),
oprosta (magfiret) i oslobađanja od paklene vatre (‘itqun minen nar).
Pravi
postači su ispunjavali sve zahtjevi
ramazana, a to je nemoguće bez redovnog klanjanja pet dnevnih namaza, ustajanjana
na sehur, klanjanja teravije, svakodnevnog učenja Kur’ana, činjenja zikra,
udjeljivanje sadake, odazivanja na iftare, kao i priređivanje iftara i sl. Pravedni
Allah će procjenjivati naša djela a najbolje vrijeme smatrat će se ono koje
budemo posvetili Njemu. Poslanik a.s. je kazao da “kada vjernik preseli na
Bolji svijet, namaz će mu biti nad glavom, sadaka na desnoj, a post na lijevoj
strani.” Nažalost, neznanje kod pojedinih koji se pripisuju islamu toliko je da
smatraju da ukoliko klanjaju džumu da im je ona dovoljna za sav ibadet tokom
cijele sedmice, pa ostavljaju tokom sedmice propisane dnevne namaze. Pojedini
smatraju da im je ibadet u mjesecu ramazanu dovoljan za cijelu godinu, pa nakon
što jedan mjesec kako-tako provedu u namazu, ostavljaju namaze u ostalih
jedanaest mjeseci. Braćo muslimani, nakon velikog širka nema opasnijeg grijeha
od ostavljanja pet dnevnih namaza. Stoga se muslimani koji ostavljaju
obavljanje namaza i drugih propisanih djela moraju poučiti i odlučno se
prihvati svoje vjere, moraju se Uzvišenom Allahu iskreno pokajati za svoje
grijehe, svoju nemarnost i nepokornost.
Draga braćo,
razmišljajmo o brzini protoka dana i noći! Znajmo da i naše vrijeme protiče, razmišljamo
li o blizini svog odlaska sa ovoga svijeta! Opskrbimo se dobrim djelima jer je
ramazan otišao sa svojim dobrima i bereketom.
Stoga, neka
svako od nas svede račun sa svojom dušom, neka je upita šta je to uradila u
ovom mubarek mjesecu ramazanu. Onaj koji je radio dobro u njemu, neka se
zahvali Allahu i neka Ga moli za primanje tih dobrih djela i za postojanost u
njima tokom cijelog svog života, a onaj koji je zapostavljao pokornosti u
mjesecu ramazanu, neka se iskreno pokaje Allahu, subhanehu ve te'ala, neka
otpočne svoj novi život ispunjavajući preostali dio svoga boravka na ovom
svijetu u pokornosti i neka svoj život proveden u nemaru i nepokornosti
zamijeni novim životom i nadati se da mu Uzvišeni Allah oprosti prethodne
grijehe i da ga učvrsti u preostalom dijelu života. Svevišnji Allah rekao je:
"I obavljajte molitvu početkom i krajem dana, i u prvim časovima noći!
Dobra djela zaista poništavaju hrđava. To je pouka za one koji pouku
žele." (Hud, 114)
Braćo
muslimani, obaveza je obožavati Allaha u svakom vremenu. Tome nema kraja,
izuzev kada smrt nastupi. Uzvišeni Allah rekao je: "I obožavaj svoga Gospodara
sve dok ti ne dođe smrt!" (El-Hidžr, 99) Također je rekao: "O
vjernici, bojte se Allaha istinskom bogobojaznošću i ne umirite nikako
drugačije osim kao muslimani!" (Ali Imran, 103) A smrt je, draga moja
braćo, veoma blizu.
Nažalost,
neznanje kod pojedinih koji se pripisuju islamu toliko je da smatraju da
ukoliko klanjaju džumu da im je ona dovoljna za sav ibadet tokom cijele
sedmice, pa ostavljaju tokom sedmice propisane dnevne namaze. Pojedini smatraju
da je ibadet u mjesecu ramazanu dovoljan za cijelu godinu, pa nakon što jedan
mjesec kako-tako provedu u namazu, ostavljaju namaze u ostalih jedanaest
mjeseci. Braćo muslimani, nakon velikog širka nema opasnijeg grijeha od
ostavljanja pet dnevnih namaza. Stoga se muslimani koji ostavljaju obavljanje namaza
i drugih propisanih djela moraju poučiti i odlučno se prihvati svoje vjere,
moraju se Uzvišenom Allahu iskreno pokajati za svoje grijehe, svoju nemarnost i
nepokornost.
Jedan od znakova primanja dobrih djela u
ramazanu jeste i ustrajnost u činjenju dobrih djela i nakon mjeseca ramazana.
Mjesec ramazan nije ništa drugo do podstrek da se više približimo Allahu, da Mu
se iskreno pokajemo, povećamo svoj ibadet i dobra djela, a prestanak činjenja
dobrih djela i obožavanja Allaha, subhanehu ve te'ala, nastupa u smrtnom času,
ne prolaskom ramazana. Jedan od znakova primljene tevbe, primljenog pokajanja u
ramazanu jeste i da čovjek bude bolji nakon ramazana, dok je jedan od znakova
odbijanja i djela i tevbe i jedan od znakova poniženja da stanje čovjeka nakon
ramazana bude gore od njegova stanja prije ramazana.
Stoga vodite računa o sebi, pogledajte u svoje stanje nakon mjeseca ramazana! Znajte da su vrata pokajanja stalno otvorena u ramazanu i u svakom vremenu. Stoga, onaj koji je u ramazanu propustio priliku da se pokaje, neka ne gubi nadu u Allahovu milost. Naprotiv, neka požuri s pokajanjem u ma kojem se vremenu nalazio. Uistinu, Allah prima pokajanje svih onih koji Mu se iskreno pokaju, oprašta grijehe svima onima koji od Njega oprosta zatraže i vrate Mu se!
Stoga vodite računa o sebi, pogledajte u svoje stanje nakon mjeseca ramazana! Znajte da su vrata pokajanja stalno otvorena u ramazanu i u svakom vremenu. Stoga, onaj koji je u ramazanu propustio priliku da se pokaje, neka ne gubi nadu u Allahovu milost. Naprotiv, neka požuri s pokajanjem u ma kojem se vremenu nalazio. Uistinu, Allah prima pokajanje svih onih koji Mu se iskreno pokaju, oprašta grijehe svima onima koji od Njega oprosta zatraže i vrate Mu se!
Svevišnji Allah s.v.t.a. je rekao:
قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا
مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ
إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
"Reci: 'O robovi Moji koji ste se prema sebi
ogriješili, ne gubite nadu u Allahovu milost! Allah će, sigurno, sve grijehe
oprostiti; On, doista, mnogo prašta i On je milostiv.
وَأَنِيبُوا إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ
الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ
I povratite se
Gospodaru svome i pokorite Mu se prije nego što vam kazna dođe – poslije vam
niko neće u pomoć priskočiti.
وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُم مِّن قَبْلِ أَن
يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ
I slijedite ono najljepše, ono što vam Gospodar vaš
objavljuje, prije nego što vam iznenada kazna dođe, za čiji dolazak nećete
znati'." (Ez-Zumer, 53-55)
Čuvajte
dobra djela koja ste postigli u ramazanu! Ne upropaštavajte ih povratkom u
griješenje i loša djela, pa da time porušite ono što ste sagradili, uništite
što ste ostvarili, jer, uistinu, loša djela, kada se nagomilaju, upropaste
čovjeka, prevagnu nad njegovim dobrim djelima, a onaj čija loša djela prevagnu,
takav će biti stradalnik.
Napaštanje i post u ševvalu
Osoba koja je sa
opravdanim razlogom propusti post dana ramazana ili više, prvo treba napostiti
propuštene dane, a zatim postiti nafilu u ševvalu. U hadisu se kaže: “Ko
isposti ramazan i šest dana ševvala, ima nagradu posta cijele godine;” za onoga
ko je propustio koji dan ramazana i više ne može se reći da je ispostio
ramazan, ako hoće pridobiti ovu veliku nagradu, dužan je prvo napostiti
propuštene dane, a tek poslije toga postiti šest dana ševvala. Ukoliko se desi
da ipak da prednost postu šest dana ševvala, njegov post je ispravan i ostaje
mu da, prije drugog ramazana, naposti propuštene dane (El-Furu', od
Ibn-Redžeba, Fetava islamijje, 2/166.).
Draga braćo, danas je 1. ševal i prvi dan Ramazanskog Bajrama koji traje tri dana. Prvi
dani (oba) Bajrama su dani kada post nije dozvoljen. Bajrami su propisani
hadisom Muhammeda a.s., a prenosi ga Enes ibn Malik, r.a. Hadis glasi ovako:
"Kada je Allahov Poslanik, s.a.v.s., stigao u Medinu njezini stanovnici
imali su svoja dva dana u kojima su igrali i zabavljali se. Upitao je: »Koji su
ovo dani", pa su mu rekli: "Mi smo ih proslavljali u džahilijjetu.«
(predislamskom razdoblju) Allahov Poslanik, s.a.v.s., im tada reče: "Zaista
vam je Allah zamijenio te dane boljim: danima Kurban-bajrama i Ramazanskog
bajrama." Na dan oba Bajrama preporučene su izvjesne stvari, a koje
doprinose obilježavanju posebnosti ovih dana kao blagdana. Tradicionalna jela u
muslimana za Bajram su baklava, hurme, sarma, punjene paprike i mnogo drugih
tradicionalnih jela.
Bajrami su naročita prilika da jačamo vezu sa Gospodarom, da razmišljamo, da postajemo bolji i da širimo ljubav u zajednici, kao i među svim ljudima s kojima sarađujemo i komuniciramo. Bajram proizvodi dvije vrste ljubavi: ljubav prema Allahu i ljubav u ime Allaha. Bajramska se radost ne može zamijeniti ni jednom drugom vrstom radosti. Bajram ruši sve prepreke i približava muslimane jedne drugima, zato ga sve duše s tolikom radošću dočekuju. Ujedinimo se, pružimo ruku jedni drugima, podijelimo radost bajrama između sebe, s rodbinom, prijateljima i komšijama. Učinimo da nam ovi mubarek dani budu prekretnica u našem životu i da budu uzrok našeg jedinstva i napretka. Mubarek dani i noći predstavljaju odabrane vremenske periode koji, prema islamskom učenju, imaju znaćajniju vrijednost od drugih vremena
Važan element Bajrama je i njegova javna manifestacija - obavljanje skupnog namaza, pojačanoj porodičnoj i ličnoj higijeni (kupanje, abdest, uljepšavanje kuća i avlija), lijepo oblačenje, posjeta rodbini i prijateljima, čestitanju usmeno ili pismeno, te ugošćavanje jedni drugih.
Važan element Bajrama je i njegova javna manifestacija - obavljanje skupnog namaza, pojačanoj porodičnoj i ličnoj higijeni (kupanje, abdest, uljepšavanje kuća i avlija), lijepo oblačenje, posjeta rodbini i prijateljima, čestitanju usmeno ili pismeno, te ugošćavanje jedni drugih.
Socijalna strana ramazanskog bajrama je očita,
jer obuhvata sve kategorije džemata: stare i mlade, bogate i siromašne,
muškarce i žene, pojedince i institucije. Bajramski dani predstavljaju i odmor
od fizičkog napora
i pripremu za novi rad. Islamski propis sadekatu-l-fitra je svojevrsna
materijalna pomoć svih za sve što još više učvršćuje džematsku solidarnost.
Davanjem VITARA očistimo post, a zekatom zaštitimo našu imovinu i materijalna
sredstva koja posjedujemo od propasti, te na taj način vjernikova duhovno materijalna
komponenta penje se na veće deredže, što i jeste put ka potpunoj
bogobojaznosti.
Način
čestitanja bajrama
Lijepo je čestitati bajram. Od Džubejr ibn
Nufejra se prenosi da je rekao: »Ashabi Allahovog Poslanika, a.s., kada bi se
sreli na dan Bajrama jedni drugima bi čestitali riječima 'TEKABBELELLAHU
MINNA VE MINKE'.« (Neka Allah ukabuli/primi od nas i od vas).
(El-Askalani) Dozvoljeno je na neki drugi način čestitati Bajram kao što je npr.
kod nas uobičajeno riječima »BAJRAM ŠERIF MUBAREK OLSUN.« (Neka vam
je sretan i berićetan Bajram) Lijepo je u dane Bajrama obveseliti svoju
porodicu (davanjem, poklona, posvećivanjem veće pažnje…), više nego u drugim
danima.
Za dane Bajrama treba se veselo držati pri
susretu sa rodbinom i prijateljima iskazujući svoju pažnju i ljubav prema
njima. Treba nastojati posjetiti što više rodbine i prijatelja.
Bajrami
su dani posjeta, obilazaka, darivanja, učvršćivanja prijateljstava, igre,
veselja i pjevanja pobožnih pjesama. Sve ovo treba biti u skladu sa propisima
vjere, ne zanemarujući islamske dužnosti koje muslimani trebaju izvršavati u
svom životu.
U znak sjećanja muslimani će tokom
bajramskih blagdana obilaziti mezarja svojih najdražih. Molimo Allaha
dž.š. da nam primi ovaj post i oprosti grijehe, da nam vrati međusobno
povjerenje i spusti ljubav u naša srca, vezu koja se neće nikad prekinuti.
Top puče Bajram prođe
Birvaktile, u doba vladavine moćne
Osmanske imperije, kada su najbrže poštonoše na konjima (Tatari) iz Istanbula
do Sarajeva važne vijesti brzom poštom prenosili za 3 dana, događaji su
oglašavani na jedan specifičan način. Naime, sa tabija ili tvrđava sa kula ili zidina
pucanje topova je označavalo velike događaje u imperiji. Rađanje princa,
pobjeda ili poraz na bojnom polju sve se to oglašavalo pucanjem iz topova i to
sa određenim brojem plotuna. Što veća slava i veselje sve više topova je pucalo
sa tabije. Topovski pucnji su označavali početak i kraj posta, kao i početak
Bajrama pa je ostala u narodu izreka: “Top puče, Bajram prođe”. Pored toga što
ova izreka iznosi jednu kulturološku i historijsku istinu o načinima
komunikacije naših predaka u jednom vremenu, ona iskazuje i subjektivni
doživljaj bajramskog vremena tj. da u veselju i radosti vrijeme prolazi daleko
brže. Noć u mirnom snu prođe za treptaj oka, ali noć u bolesnika je neizrecivo
duga i teška. Međutim, svi oni koji su imali volje, znanja, htijenja i
mogućnosti da poste osvjedočili su se i da je ramazan prošao jako brzo, uprkos
tome što su njegovi dani bili oni dugi ljetni dani, sa visokim temperaturama
koje i insanu i hajvanu pričinjavaju srklet poteškoće.
Ipak je Ramazan bio
dobra prilika da se približimo svome Gospodaru, ali i da zavirimo u dubinu
vlastitog bivstva i da pogledamo od kakvog smo materijala skovani, kakav
karakter posjedujemo. Kao što je lahko biti junak bez boja, tako je lahko biti vjernik onda kada naša vjera od
nas ne zahtijeva napore i žrtvovanje.
Jedna
narodna kaže:
“Kuj me
živote kuj
Ako sam
kamen puknuću
Ako sam
željezo sijevnuću
Ako sam
mu'min izdržat ću.”
Jedne prilike su ashabi sjedili
sa Poslanikom, s.a.v.s., kada je rekao: “Sada će na ova vrata ući čovjek koji
je stanovnik dženneta!“ Tada se na vratima pojavio Sead b. Malik i ušao. Ashabi
su ga pogledali i pozavidjeli mu. Zatim se sljedeći dan ponovilo isto i ponovo
ušao Sead. Treći dan se ponovio isti prizor i ponovo ušao Sead, tako da nije
ostalo nimalo sumnje da je on taj. Tada Abdullah b. Umer reče: “Ja neću
odustati sve dok ne prenoćim kod ovog čovjeka i vidim šta on radi (pa je
zaslužio takvu deredžu). Otišao sam kod njega nakon jacije namaza i pokucao mu
na vrata. On mi tada reče: “Brate moj šta ti treba?” Ja mu rekoh: “Imam jednu
potrebu.” “Hoćeš li da je riješimo ili ćeš ući?” -upita on. Ja sam ušao, a on
mi dade jedan ogrtač u koji sam se zamotao i legao blizu njega da mogu vidjeti
šta radi cijelu noć. On je zaspao, ali kad god bi se prevrnuo rekao bi:
“Subhanallah, Allahu ekber, lailahe illallah, elhamdulillah!”
Pred zoru je ustao, uzeo abdest,
otišao u džamiju i klanjao 12 rekata, na svakom rekatu proučio jednu suru
srednje veličine, nakon svaka dva rekata na sjedenju nakon šehadeta i salavata
na Poslanika, s.a.v.s., proučio tri dove: “Rabbena atina fiddunja…, Gospodaru
naš zaštiti nas od svega što nas tišti vezano za ovaj ili onaj svijet, mi te
molimo za svako dobro, a Tebi se utječemo od svakog zla!” Ja sam smatrao da
njegov namaz, učenje i dova nisu dovoljni (za takvu deredžu), pa sam rekao:
“Možda ga je moje prisustvo spriječilo da radi ono što inače radi, pa sam
odlučio da to ponovim i sljedeće noći. Uradio sam isto, ali se ponovilo potpuno
isto, te sam to uradio još jedanput da budem siguran.
Treće jutro nakon što smo
klanjali za Poslanikom, s.a.v.s., te se ljudi razišli, ja mu rekoh: ”Eh brate
moj, razlog zbog kojeg sm ja spavao kod tebe!?” On reče: ”Da čujem.” “Ja
sam došao kod tebe da vidim koliko ibadetiš da bih i ja povećao svoj ibadet.
Međutim kada sam vidio kako ti to činiš to mi se učinilo malim, te sam pomislio
da zbog mog prisustva te noći nisi ibadetio onako kako to inače činiš. Tako ti
Velikog Allaha i islamskog morala kaži mi je li te moje prisustvo spriječilo da
uradiš nešto što inače radiš?” On mi tada reče: “Tako mi Allaha nije!” Kada sam
krenuo da izađem on me pozva i reče mi: “Ima još samo jedna moja navika. Svaku
večer kada legnem da spavam ja zanoćim, a u svome srcu ne ostavim ništa loše
niti prema jednom muslimanu.” Tada mu Ibn Umer reče: “To je to čime si postigao
tu deredžu!” (Hadis prenosi Imam Ahmed 3/166)
BAJRAM ŠERIF MUBAREK OLSUN!
TEKABELELLAHU MINNA VE MINKUM!
Nijaz Salkić
Literatura: Mevludin ef. Dizdarević, Dr. Jusuf el-Karadavi
Ni komentarjev:
Objavite komentar