الْحَمْدُ لِلَّهِ
رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ
الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ.
وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا.
مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا
إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا
عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا
مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ.
صلى الله
تعالى عليه وعلى آله وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه. وخلفائه الراشدين المرشدين
المهديين من بعده. ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر
وعثمان وعلي. وعلى بقية الصحابة والقرابة والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى
يوم الدين،
رضوان الله
تعالى عليهم وعلينا أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه. إن الله
مع الذين اتقوا والذين هم محسنون
قال الله تعالى فى
كتابه الكريم :
بِسْمِ اللَّهِ
الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا لِّيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَىٰ مَا
رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ
صدق الله العظيم
U ime Allaha,
Milostivog, Samilosnog!
Hvala
Allahu, dž.š., Gospodaru svih svjetova. Salavat i selam na Poslanika Muhammeda,
a.s., i njegovu časnu porodicu.
A
zatim: dragi brate i poštovana sestro, danas je petak 14. zu-l-ka'de 1439. ili
27. juli 2018. godine. Ovo je 45. hutba u novoj godini. Prošli petak
imasmo temu, ,Hadž u Bošnjaka', a današnja je, ,Žrtva i žrtvovanje.'
Žrtva je posebni polog iskrenosti i odanosti.
Njezina suština je u tome da se svjesno i dobrovoljno izgubi nešto ili dio
nečega što je vrijedno i voljeno od strane roba i to samo u ime Allaha i samo
za Njegovu ljubav i Njegovo zadovoljstvo. Iza svake vrijedne i značajne
ljudske aktivnosti stoji neki napor odnosno gubitak neke ugodnosti i užitka a
to nije ništa drugo nego žrtva.
Žrtvuje se slobodno vrijeme da bi se uradio
neki vrijedan posao. Žrtvuje se dio imetka i užitak koji se njime mogao
finansirati da bi se pomoglo nekome u nevolji. Ljudi danas žrtvuju svoje vrijeme, novac, zdravlje, živce,
porodice i sve ostalo. Žrtvujemo se za suprugu, za muža, za dijete, za
roditelje, za komšiju, za prijatelja, za državu, za šefa, za firmu, za brata,
za sestru, za kupovinu kuće ili stana, za odlazak na odmor, za ostvarenje neke
želje.... Ono što nam je tu najvažnije jeste da budemo načisto sami sa sobom –
da li mi te žrtve prinosimo i podnosimo u ime Allaha, dž.š., ili u ime
Dunjaluka, odnosno, u ime prokletog šejtana?
Ja,
meni i moje
Svesni smo da se ništa vrijedno, značajno i
plemenito ne može postići bez nekog odricanja, bez žrtve. Zato i jeste spas u žrtvi i žrtvovanju. Ali, da bismo opstali, prije prinošenja
žrtve svome Gospodaru, zakoljimo kurban, to znači da prvo moramo zaklati
svoje ,,ja''. Kada umjesto ,,ja'', ,,meni'' i ,,moje'' bude ,,mi'',
,,nama'' i ,,naše'', onda će to biti znak da je naša žrtva kabul (primljena)
kod Allaha, dž.š., i onda ćemo moći uživati u sreći i uspjehu.
Kur'an o žrtvi
Allah dž.š u
Suri Kevser kaže: ,,Mi smo ti uistinu, mnogo dobra dali, zato namaz radi Allaha
klanjaj i kurban kolji, onaj koji tebe mrzi sigurno će on bez pomena ostati!” (El-Kevser,
1-3)
Allah dž.š u
Suri Hadždž kaže: ,,Svakoj vjerskoj zajednici propisali smo klanje kurbana da
bi spominjali Allahovo ime prilikom klanja stoke koju im On daje…” (Hadždž, 34)
Zašto koljemo kurban
Ashabi su pitali Božijeg Poslanika a.s.: ,,Zašto
koljemo kurbane?'' On je odgovorio: ,,To je sunnet vašeg prethodnika
Ibrahima-alejhisselama.''
Kur'an donosi
kazivanje o dvojici sinova Adema, a.s., braći, Habilu i Kabilu. Kabil je zavidio
Habilu, htio je uzeti od njega nešto što njemu ne pripada pa je Allah, dž.š.,
naredio da njih dvojica prinesu žrtvu- kurban, dakle, braća su ,stavljena na
probu'. Primljena je žrtva koju je prinio Habil, a Kabilov kurban nije bio
kabul.
Ova kazivanje nas uči da Allah, dž.š., ne
prima djela onih koji su zavidni, koji mrze druge, koji žele da otmu od drugih,
koji se žele bespravno dočepati tuđeg prava, koji ruse dzemat i zajednicu.
Također nas uči da Allah, dž.š., ne prima kurban-žrtvu od onih koji prekidaju
rodbinske veze, koji ne govore sa svojim komšijama, itd.
Smisao žrtve i kurbana
Pojam kurbana i žrtve ne može se spojiti sa
sebičnošću, pohlepom za imetkom i životinjskih otimanjem za ovosvjetskim
dobrima. Smisao kurbana i žrtve je zalaganje za više ciljeve, za opću korist,
za ideje. Kada je Talut krenuo s vojskom rekao je: ,,Bog će vas iskušati jednom
rijekom. Ko se iz nje napije, neka ne ide sa mnom. Ko od nje nikako ne okusi,
taj nek ide ili bar onaj ko zahvati jednu šaku.'' I iz rijeke su se napili svi
osim malog dijela. Kada je preko rijeke prešao on i oni koji su s njim
vjerovali, rekli su: ,,Mi nemamo snage prema Džalutu i njegovoj vojsci.'' A oni
koji su vjerovali da će pred Boga izaći rekli su: ,,Koliko je malih grupa
pobijedilo velike grupe Božijom dozvolom. Bog je uz strpljive.'' Kada su se
sukobili sa Džalutom i njegovom vojskom rekli su: ,,Bože, obaspi nas
strpljivošću, učvrsti noge naše i pomozi nas protiv nevjernika!'' Božijom
dozvolom su ih pobijedili, a Davud je nadjačao Džaluta i Bog mu je dao carstvo
i mudrost i naučio ga što je On htio. Kad Bog ne bi neke ljude suzbijao pomoću
drugih, Zemlja bi propala ali je Bog pun dobrote prema svijetu.
(Suretul-Bekare, 249-251).
Žrtva i nosioci vlasti
Preko ,rijeke materijalnih interesa' prelaze svi,
pa i nosioci javnih funkcija. One koji previše ,piju' iz ove rijeke treba iz
javnog života (vlasti) odstraniti, a uzeti one koji na svoje lične materijalne
interese ne gledaju (ako ih već takvih ima) ili eventualno i one koji se
zadovoljavaju potrebnim minimumom. S njima se ide u napredak i oni Božijom
pomoći pobjeđuju. Pobjeđuju, jer su svoje materijalne interese žrtvovali, a
kada ih žrtvuju, Bog će ih opskrbiti i obezbijediti, jer pripravnost na žrtve čuva ono što se
žrtvuje. Sve je to smisao i duh kurbana. Naše današnje nevolje i nevolje naših
porodica su tome što previše pijemo iz
one rijeke preko koje je prešao Talut.
Nasilnik i žrtva
Čovjek u ophodenju prema drugima može biti
jedan od dvojice: nasilnik, ili žrtva nasilja. Ako je nasilnik, njegova
neodložna obaveza je da momentalno prekine s nasiljem i maltretiranjem, popravi
svoj odnos i ponašanje, a žrtvi kojoj je nanio zulum uzvrati na način kojim će
nastojati da se njihov međusobni odnos normalizira i tako povrati međusobnu
ljubav na obostrano zadovoljstvo. Allahov Poslanik, s.a.v.s., u tom kontekstu
je rekao: ,Ko je bespravno oštetio svoga brata u njegovoj časti, ili u bilo čemu
drugom, neka od njega zatraži halala (oprosta) odmah danas, prije nego što
dinari i dirhemi neće imati vrijednosti, niti će ih biti. Nego, ako bude imao
dobrih djela, njima će se naplatiti njegovo nasilje i nepravda, a ako ne bude
imao dobrih djela, onda će mu se dati od grijeha oštećenog prema šteti koju mu
je načinio.'
Nevolje-istinski ispiti
Draga braćo i sestre, zaista su problemi,
razne nevolje i gubici istinski ispiti, istinski filteri koji jasno pokazuju da
li iza riječi koje ljudska usta često i olahko izgovaraju u uslovima sreće
i blagostanja, zaista i stoje iskrenost i djela. Nisi junak ako o sebi
govoriš da si junak. Junak si onda kada se u nevolji takvim i pokažeš,
prvo pred Allahom i samim sobom u svojoj nutrini prema svome nijetu, a potom i
u vanjštini pred drugima prema odredbi Gospodara svih svjetova. Svježi primjer
je sabur časne majke Hatidže Mehmedović, rahmet dobroj duši njenoj, i dušama
svih majki, kojima su iz naručja dindušmani silom otrgnuli njihove najmilije.
Na kraje se još jednom
prisjetimo našeg praoca Ibrahima, a.s., i samog početka propisivanja klanja
kurbana. Kada je Ibrahim, a.s., zaklao prvi kurban, prinio je žrtvu koja ima
više poruka. Ibrahim, a.s., je u 86. godini svoga života dobio sina Ismaila,
a.s., koga je trebao da prinese kao žrtvu-kurban, svome Gospodaru. I kada je
Ibrahim, a.s., krenuo da zakolje Ismaila, a.s., Dragi Allah mu šalje meleka sa
porukom da on svog sina ne treba da zakolje, nego da treba da ga odgoji na putu
Islama i da je to način na koji treba žrtvovati svoje dijete Allahu, dž.š.
Ibrahim, a.s., je primio pouku, a to je najbolje pokazao gradnjom Ka'be sa
svojim sinom. To je poruka očevima, a i roditeljima općenito, da trebaju sa
svojom djecom zajedno da klanjaju namaze i da s njima u safu grade zdravu
porodicu, i da se žrtvuju za svoju zajednicu i jak džemat.
Dova
Gospodaru naš, primi naše kurbane i sve ostale
ibadete, učini naše sutra boljim od danas, obdari nas činjenjem dobra i
napuštanjem lošeg, tako ti milosti Tvoje ! Amin!
Milostivi Allahu, daj nam svijest da volimo
džamiju i one koji nas vode na pravi put. Daj da ustreptimo kada se približi
petak i džuma namaz. Oživi naša srca da ne zaboravljamo svoju islamsku
zajednicu ma gdje bili i živjeli. Amin!
ألا إن أحسن الكلام و أبلغ النظام. كلام الله الملك العزيز العلام. كما
قال الله تبارك و تعالي في نظم الكلام: و إذا قريئ القرآن فاستمعوا و أنصتوا لعلكم
ترحمون.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم: إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ.
[جلوس]
بارك الله لنا و لكم و لسائر المؤمنين و المؤمنات و المسلمين و
المسلمات الاحياء منهم و الاموات يرحمتك يا أرحم الرحمين
الخطبة الثانية
الحمد لله حمد الكاملين. و الصلاة و السلام علي رسولنا محمد و آله و
صحبه أجمعين. تعظيما لنبيه و تكريما لفخامة شأن شرف صفيه. فقال عز و جل من قائل
مخبرا و آمرا: إن الله و ملائكته يصلون علي النبي, يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه
و سلموا تسليما.
اللهم صلي علي محمد و علي آل محمد, كما صليت علي ابراهيم و علي آل
ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم بارك علي محمد و علي آل محمد, كما
باركت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم أصلح أحوالنا, و أحسن أعمالنا, و
بلّغْنا مما يرضيك آمالنا, و ولِّ اُمورنا خيارنا, و لا تولَّ اُمورنا شرارنا, و
لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منّا, و كن لنا و لا تكن علينا. اللهم اجعل هذا
البلدآمنا, مؤمنا, مطمئنّا و سائر البلاد المسلمين برحمتك يا أرحم الرحمين.
ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي
القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون
صدق الله العظيم
Literatura: Tefsir ibni Kesir, Abdulah ef. Cajlakovic – Kurban – simbol zrtve u Islamu, Vedad ef. Limo-Mjesto i uloga zrtve u islamu,Hfz. Mersudin ef. Kasumović- Zašto koljemo kurbane.
Nijaz Salkić
Ni komentarjev:
Objavite komentar