Kurban-bajramski vaz
utorak,21.avgust.2018/09.zu-l-hidždže
1439
Allahu
ekber kebira, Allahu ekber kebira, Allahu ekber kebira, ve-l-hamdu li-l-Lahi
kesira, ve-l-hamdu li-l-Lahi kesira,ve-l-hamdu li-l-Lahi kesira, ve
subhane-l-Lahi bukreten ve esila.
(Doista
je Allah najveći, zaista, Allah je najveći i ponovo, doista Allah je najveći.
Beskonačna zahvalnost pripada Allahu. Svekolika zahvalnost samo Allahu pripada.
Svekolika zahvalnost pripada Allahu. Slavljen neka si, Allahu moj, jutrom i
uvečer.)
Hvala Allahu
dž.š. Njega hvalimo, od Njega pomoć tražimo, molimo Ga da nam oprosti i na
Pravi put nas uputi. Utječemo Mu se od zla naših duša i posljedica naših ružnih
djela.
Braćo draga, blagost – el-hilmu je pohvalno
vjerničko svojstvo. Blagost je osobina pravih vjernika, jer blagost voli naš
Gospodar, Allah, dželle še’nuhu, i Njegov poslanik, Muhammed, alejhisselam.
Blagost je začin koji se treba naći u svim čovjekovim poslovima – u djelima, u
govoru i u komunikaciji s ljudima.
Važna je blagost u svemu i na svakom mjestu. Muezzin
neka uči ezan blago i osjećajno, učač Kur'ana neka lijepo i umilno izgovara
Božije riječi, neka se djeca blago obraćaju roditeljima baš kao što roditelji s
blagošću i umilnim očima gledaju na svoj evlad.
Suprotno blagosti je ljutnja kada ne možemo
usaglasiti mišljenja. Uzvišeni nas poučava kako se ponašati. ,,Na put Gospodara
svoga mudro i lijepim savjetom pozivaj i s njima na najljepši način raspravljaj.''!(16;125)
U ovome ajetu su tri stvari koje treba primijeniti kad se raziđemo sa nekim u
mišljenju, hikmet (mudrost), dobre instrukcije, diskutovanje na najbolji način.
Potomci Resula s.a.v.s., su ostavili jedan
lijep primjer hikmeta u savjetovanju drugih ljudi. Hasan i Husejin, kad su još
bili mladi, vidjeli su starijeg čovjeka kako se pogrešno abdesti. Dogovorili su
se da ga nauče a da ga ne uvrijede, savjetujući ga na način koji odgovara
njegovim godinama. Prišli su ovome čovjeku i rekli: Ja i moj brat smo se
razišli oko toga ko od nas uzima bolje abdest. Da li bi htio presuditi među
nama i vidjeti ko od nas ispravnije uzima abdest. Čovjek je onda počeo pažljivo
posmatrati kako unuci Resula s.a.v..s uzimaju abdest. Kad su završili on im
zahvali i reče: Allaha mi, nisam znao uzeti abdest dok nisam vas vidio. Obojica
ste me naučili da uzmem abdest ispravno.
Imaju
dva oblika hikmeta. Hikmet u znanju, hikmet ilmijja i hikmet u djelima-hikmet
amelija. Ima ljudi imaju hikmet znanja, ali kada savjetuju i ispravljaju druge,
fali im hikmet u djelima.
Bolje je blago govoriti nego ljutiti se i u
nemoći podizati glas. Faraon je bio od najgorih ljudi na zemlji. Musa a.s.,
jedan od najboljih. Pogledajte šta Allah kaže Musau, kako da savjetuje faraona:
,,Idite obojica faraonu, zaista je on nasilnik, i govorite mu blagim govorom,
možda se poboji Allaha.''
Mus'ab ibn Umejr je bio prvi ,ambasador'
Resula savs u Medini. Prije nego je Resul s.a.v.s. stigao u Medinu, Mus'ab je poučavao
stanovnike Medine Islamu. Ovo je razljutilo Sa'da ibn Ubadeta, jednog od
glavešina Medine. Isukao je sablju da ubije Mus'aba. Kad ga je sreo, zaprijetio
mu je: ,Prestani širiti Islam ili ću te ubiti!'
Mus'ab je zauzeo stav koji je za pouku. Ovaj
pred njim nije prestajao da prijeti i želio ga je ubiti. Mus'ab mu reče: Zar
nećeš sjesti i poslušati koji minut. Ako ti se sviđa uzmi, a ako ne, mi ćemo
prestati sa ovim. Pa je Sa'd sjeo. Mus'ab je govorio o Allahu i Njegovom
Poslaniku, sve dok lice Sada nije zasjalo kao mjesec pa reče: Šta treba da se
uradi pa da se postane musliman? Nakon što mu je Mus'ab objasnio, on reče: Ima
jedan čovjek, koji ako postane musliman, svi u Medini će postati muslimani, a
to je Sa'd ibn Muaz.
Kad je Sa'd ibn Muaz čuo šta se desilo,
žestoko se rasrdio. Otišao je da ubije Mus'aba zbog stvari koje je učinio. Kad
je ušao kod Mus'aba rekao mu je: Ili ćeš prestati sa ovim što govoriš, ili ću
te ubiti! Mus'ab mu reče: Što ne sjedneš sa nama pa da čuješ koji minut. Ako ti
se svidi prihvati a ako ne ja ću prestati sa ovim. Pa je Sa'd sjeo. Mus'ab je
govorio o Allahu i Njegovu Poslaniku, sve dok se lice Sa'da nije promjenilo pa
reče: Šta da uradim pa da postanem musliman?
Pogledajte šta lijepa riječ čini. Sa'd ibn
Muaz je otišao svome plemenu tu noć i svime im rekao: Sve vaše mi je haram od
vas dok ne postanete muslimani. Tu noć svaka kuća je otišla na spavanje sa riječima
La ilahe Illalah, a sve zbog jedne lijepe riječi.
Svijetli primjer kako musliman treba da
postupi, je primjer Ebu Bekra. Ebu Bekr se jednom razišao u razgovoru sa jednim
ashabom zbog jednog drveta. U toku prepirke, rekao mu je nešto što je poželio da
nije rekao. Nije ga prokleo, niti napao njegovu čast, nego je rekao nešto što
je rastužilo ovoga ashaba. Istovremeno, Ebu Bekr mu reče: Odgovori mi na isti
način! Ovaj ashab mu reče: Neću. Kaže: Odgovori mi isto ili ću se tužiti
Poslaniku s.a.v.s. Ashab je odbio i Ebu Bekr se tužio Poslaniku s.a.v.s. Resul
savs je pozvao ovog drugog ashaba i upitao ga da li je Ebu Bekr ovako rekao.
Kaže ashab: Jeste. Pa šta si mu odgovorio, upita Resul s.a.v.s. Ništa, reče
ashab. Kaže Resul s.a.v.s.: Dobro je da nisi, nego radije reci: Allah ti
oprostio Ebu Bekre. Ashab se okrenuo i reče: Allah ti oprostio Ebu Bekre. Ebu
Bekr je zaplakao i udaljio se.
Svako od nas ima obavezu da u međusobnoj
komunikaciji ispolji prelijepo svojstvo, opraštanja pogreški i propusta, da
upućujemo dove za oprost grijeha i da se međusobno savjetujemo. Potrudimo se da
budemo od onih koji su blagi prema: sebi, svojim roditeljima, suprugama, djeci,
braći, sestrama, rodbini, komšijama i općenito svim ljudima koji zaslužuju našu
blagost i onda se možemo nadati Allahovoj, milosti na Dan kada će nam ona biti
najpotrebnija. U mnogim hadisima Allahov Resul alejhi salatu ve selam nam
govori o ovoj plemenitoj osobini:
Prenosi Džerir ibn Abdullah, radijallahu anhu,
da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ,,Kome je uskraćena blagost, uskraćeno mu
je svo dobro!”
Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem je rekao a prenosi majka vjernika Aiša radijallahu
anha sljedeće ,,U čemu god se
nađe blagost (ljubaznost), ona to i ukrasi, a odakle se god blagost ukloni, to
bude unakaženo (izobličeno).” (Muslim)
Također je jedne prilike obraćajući se Aiši, radijallahu
anha, rekao i ovo: ,,O Aiša,
uistinu je Allah blag (dobrostiv) i voli blagost. Allah daje da se blagošću
postigne ono što se ne može postići grubošću niti bilo čim drugim osim s
blagošću.” (Muslim)
S druge strane, srdžba u sebi okuplja sva zla,
jer i plemenit insan nekada može počiniti najružnije djelo i najveći zločin u
momentu ljutnje. Kada je došao neki čovjek Resulu, sallallahu alejhi ve sellem
da ga Poslanik nasavjetuje rekao mu je: „Nemoj
se srditi.“ Pa je to ponovio nekoliko puta govoreći: „Nemoj se srditi.“ (Buhari)
Islam nas odgaja da budu blagi, širokogrudni i
sposobni da podnosimo neugodnostii, jer je u tome duševni mir a onaj ko se srdi
i konstantno je ,,nakostriješen”
taj se nalazi u stalnom nemiru i nervozi. Ljudska srca osjećaju ljubav i vole
onog ko je blag, jer onaj ko učini zlo prema drugom i on to zlo podnese i
oprosti mu, tada se onaj ko je počinio zlo povrati koreći sam sebe i žaleći za
onim što je počinio.
Treba preusmjeriti teške misli i svoje
brige na bavljenje nekim korisnim poslom ili korisnom naukom. Možda ćemo zbog toga
potpuno zaboraviti uzroke koji su ih izazvali, pa će nam se duša razveseliti, a
pozitivna aktivnost povećati.
Allahov
Poslanik tražio je utočište kod Allaha od brige i tuge.
Rekao
je Allahov poslanik sallallahu 'alejhi ve sellem rekao:
,,Žudi i teži za onim što će ti koristiti, a od
Allaha traži pomoć i nemoj biti slabić i nemoćan! Ako te što neprijatno zadesi,
nemoj reći: ,,Da sam uradio drugačije ne bi do ovoga došlo, nego reci: ,Allah
je odredio ono što je htio, i to i uradio.’ Zaista riječi ,da sam’ otvaraju
vrata i posao šejtanu.”
Zikr smiruje
i ima čudesno djelovanje na radost i smirenost duše, kao i na otklanjanje
brige i tuge. Uzvišeni Allah subhanehu ve te'ala kaže:
ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ ٱللَّهِ ۗ أَلَا
بِذِكْرِ ٱللَّهِ تَطْمَئِنُّ ٱلْقُلُوبُ ٢٨
One
koji vjeruju i čija se srca, kad se Allah spomene, smiruju – a srca se doista,
kad se Allah spomene, smiruju!" Ar-Rad, 28
Trebamo
nastojati da zaboravimo neprijatnosti koje su nam se dogodile, a koje ne
možemo nadoknaditi, i da ne opterećujemo misli i mozak za ono neprijatno što je
prošlo, jer je razmišljanje o tome samo gubljenje vremena.
Ne opterćujmo se sa onim što nas čeka i dolazi
u narednim danima jer je to na stepenu pretpostavki i mašte, kao što su
siromaštvo, strah i slične neugodnosti koje bi nam se mogu dogoditi u
budućnosti. Neka smo svjesni da su one u ruci Moćnog i Mudrog, a da u ruci
Njegovih robova nije ništa do nastojanje da se postigne njihovo dobro, a odbace
njihove štetne posljedice.
Allahov
Poslanik je učio dovu: ,,Gospodaru
moj, popravi mi vjeru koja je moja zaštita! Popravi mi dunjaluk na kome traje
moj život! Popravi mi ahiret koji je mjesto mog povratka! Život mi učini
ispunjenim što većim brojem dobrih djela, a smrt smirajem od svakog zla!”
(Allāhumme
aslih lī dīnil-lezī huve ismetu emrī, ve aslih lī dunjājel-letī fīhā me’āšī, ve
aslih lī āhiretil-letī ilejhā me’ādī, ve-dž’alil-hajāte zijādeten lī fī kulli
hajrin, vel-mevte rāhaten lī min kulli šerr! )
Zato braćo
i sestre, na nama je, a posebno na našim
prvacima, da jedni prema drugima budemo blagi, da jedni drugima praštamo,
da upućujemo dove za oprost grijeha i da se međusobno savjetujemo. Gdje smo mi,
a gdje su spomenuta svojstva iskrenih mu’mina?!
U predaji koju bilježi imam Buharija stoji: Prenosi
Džabir ibn Abdullah, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve
sellem, rekao: ,,Allah se smilovao čovjeku koji je blag kada prodaje, blag kada
kupuje i blag kada sudi!”
Imam Hasan El-Basri je kazao: ,,Znanje je bolje od nasljedstva, odgoj je najčistiji obraz, pobožnost je najsigurnija opskrba, ibadet je najbolja zarada, razum je najbolji vodič, lijepo ponašanje je najbolji drug, blagost je najbolji pomoćnik, zadovoljstvo je najveće bogatstvo, Allahova pomoć je najbolja pomoć, a sjećanje na smrt je najbolji govornik.”
Imam Hasan El-Basri je kazao: ,,Znanje je bolje od nasljedstva, odgoj je najčistiji obraz, pobožnost je najsigurnija opskrba, ibadet je najbolja zarada, razum je najbolji vodič, lijepo ponašanje je najbolji drug, blagost je najbolji pomoćnik, zadovoljstvo je najveće bogatstvo, Allahova pomoć je najbolja pomoć, a sjećanje na smrt je najbolji govornik.”
Jedne
noći je Omer ibn Abdulaziz, peti pravedni halifa muslimana obilazio grad da
vidi stanje muslimana, a s njim u društvu je bio pratilac. Uđoše u džamiju u
kojoj je bilo mračno, pa Omer zape za nogu čovjeka koji je spavao, a ovaj
podiže glavu i reče: ,,Jesi li ti lud?” Omer reče: ,,Nisam!” Pratilac pođe da udari
čovjeka, a Omer mu reče: ,,Ne diraj ga! Pitao me jesam li lud, pa sam mu
odgovorio da nisam!” Blagost halife Omera je pretekla njegovu srdžbu i vlast.
Poznati ashab El-Ahnef ibn Kajs je bio veoma
blag i uziman je kao primjer blagosti tako da bi za nekog posebno blagog kazali:
,,Blaži je od Ahnefa!” Pripovijeda se da ga je neki čovjek verbalno napadao, a
Ahnef je šutio i išao putem. Ovaj je nastavio idući za njim napadajući ga, a
Ahnef je šutio i išao dok nije došao do kvarta u kojem je živio, gdje zastade i
reče: “Ako ima još nešto u tvojoj duši da nisi rekao, kaži prije nego što te
čuju moje komšije pa ti uzvrate (napadnu te)!” Jedna grupa ljudi poslala je
provokatora kod El-Ahnefa, koji mu je cijelo jutro ružno govorio. Kada se
primaklo vrijeme ručka, El-Ahnef reče: ,,Ručak je gotov, pa hajde, ako možeš,
da ručamo!” Čovjek se postidi i ode.
Braćo
i sestre, zato budimo od onih koji su blagi prema: sebi, roditeljima,
suprugama, djeci, braći, sestrama, rodbini, komšijama i općenito ljudima koji
zaslužuju našu blagost, budimo blagi i prema biljnom i životinjskom svijetu i
onda se nadajmo Allahovoj, subhanehu ve te’ala, milosti na Dan kada će nam ona
biti najpotrebnija.
Treba upamtiti ove savjete:
– „Kada
musliman susretne muslimana, selam mu nazove i rukuje se s njim, s obojice
spadaju mali grijesi kao lišće s grana.“
– „Najveći je škrtac
onaj ko je škrt u nazivanju selama.“
– „Alah
dž. š. je zaista blag pa voli blagost u svemu.“
– „Kada
Allah dž. š. voli neku kućnu čeljad on ih nadari blagošću.“
– „Pazite!
Kazaću vam ko neće ući u džehennem: niko ko je blag.“
– „Sa
blagošću čovjek može zaista postići stepen onoga ko danju posti, a noću
klanja.“
– „Ko
nema blagosti taj nema ni sreće.“
Svakom čovjeku treba prilaziti s ljubavlju. U
ljudske odnose treba unositi svu ljepotu plemenitog islamskog srca.
Čovjek mu'min treba prilaziti lijepo bez biti grubosti i surovosti.
Jerbo, blagost
ruši sve prepreke i uvijek pobjeđuje. Ljudske duše su osjetljive i zato
treba prema ljudima biti jako pažljiv. Radije iskrene pohvale, nego ukori,
radije pouka i blaga uputa, nego osuda.
Zato je
osmijeh ukras na insanskom licu. Kroz iskren osmijeh dopire i zrači odsjaj
čestite plemenite duše. On ništa ne košta, a donosi mnogo radosti i približava
ljudska srca. Pregršt najdivnijih poruka on u sebi nosi. I zato pravim mu'min
ne štedi na iskrenom osmijehu. To je dar Allaha dž.š.,i velika je šteta ne
služiti se njime na putu za dobro u nama, oko nas i u srcima naših bližnjih.
Kada nas zadesi kakva nedaća i iskušenje,
odmah jadamo, kukamo, ne saburamo ili pak, Bože sačuvaj, i gubimo nadu u Boga i
Njegovu pomoć. Nije džabe rečeno: „U saburu je selamet – spas, blagostanje“...
Vjerovatno
ste čuli za šejtanov susret s Ejjubom a.s. Prenio je Ibn Ebi Hatim r.a. u
svom tefsiru od Ibn Abbasa r.a. da je rekao: Šejtan je rekao: Gospodaru, omogući
mi da zavodim Ejjuba?! Allah, dž.š., je rekao: Omogućujem ti pristup njegovom
imetku i djeci, ali tijelu ne! Iblis, l.a., se spustio sa cijelom vojskom i
obratio im se: Data mi je moć da napadnem Ejjuba, pokažite mi šta ste u stanju
učiniti! Krenuli su neki na istok neki na zapad brzo poput vatre i vode. Jednu
grupu poslao je da unište usjeve, drugu grupu deve, treću krave a četvrtu sitnu
stoku. Rekao im je: Od vas će ga sačuvati samo strpljenje, zato počnite te
nesreće jednu za drugom. Šejtan se lično pozabavio njegovim sinovima, sakupio
ih je u kući najstarijeg sina i dok su jeli i pili zapuhao je jak vjetar i
srušio kuću na njih. Nakon toga šejtan je došao Ejjubu a.s. u liku sluge sa
halkama u ušima i rekao mu: Ejjube, vidje li ti šta ti uradi tvoj Gospodar?
Sakupio ih je u kući najstarijeg sina i dok su jeli zapuhao je jak vjetar i
srušio kuću na njih. Da si samo vidio taj prizor, kada se njihova krv
pomiješala sa hranom i pićem. Ejjub a.s. ga upita: A gdje si ti bio? Reče: Bio
sam sa njima. Ejjub a.s. ga ponovo upita: Kako si se spasio? Reče: Eto, spasio
sam se. Ejub a.s., reče: Ti si šejtan!
Potom mu reče: ,,Danas sam kao na dan kad me
majka rodila.“ Potom je ustao, obrijao glavu i počeo klanjati. Iblis, l.a., je
tada pustio tako snažan glas da su ga čuli svi na nebesima i na Zemlji.
Pokucao
je na nebeska vrata i rekao: Gospodaru, sačuvao se od mene, pa mi ponovo daj
moć nad njim jer ja to ne mogu bez Tvoje dozvole. Allah, dž.š., mu reče:
„Odobravam ti pristup njegovom tijelu ali ne srcu." Šejtan se spustio,
potom puhnuo ispod Ejjubovih, a.s., stopala tako da se sav pretvorio u ranu, od
glave do pete. Bacili su ga u pepeo čak mu se vidjela i unutrica. Njegova žena
mu je služila i brinula se o njemu, jednom prilikom mu je rekla: Ejjube, zar ne
vidiš Allahov kader koji te spopao, siromaštvo i bijeda doveli su nas da sam
prodala za komad hljeba svoje pletenice da te nahranim. Moli Allaha da te
izliječi! On joj reče: ,,Teško tebi, živjeli smo u izobilju sedamdeset godina,
strpi se sedamdeset na muci!“ Njegova nevolja trajala je sedam godina.
Prenio je Ibn Hatim od Jezida ibn Mejserea,
r.a., da je rekao: Ejjub, a.s., je uljepšao svoj zikr kada ga je Allah, dž.š.,
iskušao gubitkom porodice, imetka i djece. Obratio se Allahu, dž.š., riječima:
„Hvalim te Gospodaru svjetova, Tebe koji si mi dobročinstvo učinio. Dao si mi
imetak i djecu što je ušlo u svaki dio moga srca. Sve si mi to uzeo i ispraznio
srce, sada se između mene i Tebe ništa ne isprečava.“
Molim Allaha, dželle še’nuhu, da nam pomogne
da sačuvamo svjetlo islama, da nas učini od onih koji su blagi, da nas sačuva
iskušenja koja ne možemo podnijeti i da našu djecu i potomke učini radostima
naših očiju i srca! Molim Ga da nam bude milostiv na Sudnjem danu i da nas u
Džennetu počasti društvom poslanika, iskrenih, šehida i dobrih ljudi!
Amin!
Literatura: Tefsir ibni
Kesir, Sahihul-Buhari,Derviš Spahić,Nezim Halilović.
Nijaz Salkić
Ni komentarjev:
Objavite komentar