25. okt. 2019

MIMBERA - TEJEMMUM

الْحَمْدُ لِلَّهِ  رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَنَعُوذُ بِاللَّهِ
 مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ
 صلى الله تعالى عليه وعلى آله وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلى بقية الصحابة والقرابة والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين
 رضوان الله تعالى عليهم وعلينا أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه. إن الله مع الذين اتقوا والذين هم محسنون
قال الله تعالى فى كتابه الكريم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَإِن كُنتُم مَّرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ 
صدق الله العظيم
S imenom Allaha, Milostivog, Samilosnog! 
Allahu moj, hvala Ti u broju onih koji Te hvale, i hvala Ti u broju onih koji Te ne hvale, i hvala Ti onako kako voliš da budeš hvaljen! Allahu moj, blagoslovi Muhammeda u broju onih koji donose salavate na njega, i blagoslovi Muhammeda u broju onih koji ne donose salavate na njega, i blagoslovi Muhammeda onako kako Ti voliš da se donose salavati na njega!
A zatim, danas je petak, 25. oktobar 2019., ili  26. saffer, 1441. godine. Ovo je 8. džuma u novoj hidžretskoj godini. Prošli petak imasmo temu, ,Gusul‘, a današnja je, ,Tejemmum.'
Cijenjeni džemaate!
Allah dž.š. kaže: ,, … a ako ste bolesni ili na putu ili ako ste izvršili prirodnu potrebu ili ako ste se sastajali sa ženama, a ne nađete vode, onda rukama svojim čistu zemlju dotaknite i njima preko lica svojih i ruku svojih pređite.'' (El-Maide,6).
Mi se približavamo Stvoritelju obavljanjem namaza, te najljepše trenutke dočekujemo očišćeni kupanjem i abdestom, samo čist čovjek može stati pred Boga Uzvišenog. Čistoćom održavamo zdravlje a prljavošću prizivamo bolest. Uzoran musliman se čisti radi Božijeg zadovoljstva a korist od toga je fizičko i mentalno zdravlje. Nije lahko 5 puta dnevno čuvati abdest i na vrijeme klanjati namaz. To je posebno teško labilnim ljudima, nenaviknutim na urednost i disciplinu. Karakterno jakim jakim i vjernim, čuvanje namaza je lahkoća i vrsta relaksacije. Život je nepredvidiv, nećemo uvijek imati uslova za abdest i kupanje a namaz se ne smije ispustiti. Tada koristimo tejemmum, zamjenu za abdest ili gusul.
Kome je propisan tejemmum?
1. Onome ko nema vode ili zbog udaljenosti ne može doći do nje.
2. Onome ko se ne smije  kvasiti zbog bolesti tijela ili zbog žestoke hladnoće.
3. Onome ko ima vodu, ali mu je potrebna za piće, ili je potrebna za piće nekom drugom.
Farzovi tejemmuma:
1.Nijjet, odlučiti ili naumiti nešto učiniti, i to izvršiti.
2.Potiranje lica.
3.Potiranje ruku do iza laktova.
4.Vremenski kontinuitet u potiranju lica i ruku.
Sunneti tejemmuma:
1.Proučiti Bismillu.
2.Redoslijed radnji pri potiranju lica i ruku.
3.Raširiti prste pri doticanju mjesta s kojega se uzima tejemmum.
4.Puhnuti u ruke ili ih otresti ako se za njih nalijepi zemlje ili prašine.
Način uzimanja tejemmuma:
Prvo se odluči da će se uzeti tejemmum (nijjet), potom se prouči Bismilla, a onda se dlanovima jedanput dotakne čista zemlja te se potare po licu. Potom se jednom rukom potare druga ruka i suprotno od vrhova prstiju do iza laktova.
Tejemmum kvari jedna od dvije stvari:
1.Dolazak vode ili prestanak postojanja uzroka zbog kojeg je propisan tejemmum.
2.Postojanje nekog od uzroka koji kvari abdest ili nekog od uzroka koji kvari tejemmum, jer je tejemmum zamjena za abdest i kupanje.
Općepoznato je pravilo da sve što kvari osnovu, kvari i zamjenu osnove. Ako bi muslimanu nestalo vode ili ako je ne bi mogao upotrijebiti, pa uzeo tejemmum i klanjao, a zatim došla voda i on bio u mogućnosti da je upotrijebi nakon što je obavio namaz, neće ponavljati namaz sve ako je i preostalo vremena od tog namaza. Ako bi pak došla voda ili se stvorila mogućnost da je upotrijebi, a on se našao u sred namaza, namaz bi mu bio pokvaren i bio bi obavezan da se očisti vodom.
Ako musliman ne bi imao ni vode ni čiste zemlje niti mogućnosti da dospije do njih, ili pak ako bi našao vodu i čistu zemlju, ali je ne bi mogao upotrijebiti, on bi klanjao shodno stanju u kom se nalazi, kao onaj ko je svezan i nije u mogućnosti uzeti ni abdest ni tejemmum.
S jednim se tejemmumom može klanjati i više namaza, farzova ili nafila, a može se uzeti i prije nastupa namaskog vremena. Čovjek čija je veća polovina tijela ranjava ili samo polovina, uzeće tejemmum mjesto abdesta. Ako mu je ranjavo manje od polovine tijela, zdrave će dijelove oprati a ranjave mesh učiniti mokrom rukom neposredno po tijelu, a ako ne može, onda po zavojima. Ako ni to ne može, onda će i to izostaviti. Pranje i tejemmum ne može se sastaviti.
Vjerovjesnik, a.s., je rekao: ,,Čista zemlja je muslimanu sredstvo za čišćenje, makar deset godina ne našao vode. Onda kada nađe vodu, neka njome pokvasi svoju kožu, jer to je bolje."
PRIČAO NAM JE Abdan i kazao da mu je saopćio Abdullah (b. Mubarek), njemu Avf prenoseći od Ebu-Redžaa koji je kazao da mu je pričao Imran b. Husajn Huza'i, da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, vidio po strani (izdvojenog) jednog čovjeka koji nije s ostalim svijetom klanjao, i da ga je pitao:
- Čovječe, šta te je spriječilo pa nisi klanjao s ovim narodom?
- Allahov Poslaniče, zadesio me je dženabet, a nema vode - odgovorio je on.
- Trebaš koristiti čistu površinu zemlje i to ti je dovoljno - rekao je (Alejhisselam).
PRIČAO NAM JE Zekerijja b. Jahja, njemu Abdullah b. Numejr, a njemu Hišam b. Urve prenoseći od svoga oca, a on od Aiše, kako je ona pozajmila od Esme đerdan i kako je bio zagubljen, pa je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, poslao jednog čovjeka i on ga je pronašao. Tada ih je stiglo i vrijeme namaza, a nisu imali vode pa su klanjali (bez abdesta). Kasnije su se požalili na to Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, pa je Uzvišeni Allah objavio ajet о tejemmumu (fiktivnom pranju).
Kasnije je Usejd b. Hudajr Aiši rekao: ,,Allah te nagradio (svakim) dobrom! Tako mi Allaha, nije ti se nikada desilo ništa što ne voliš, a da Allah u tome nije dao i tebi i muslimanima neko dobro.’'                
Pričao je jedan čovjek. Prije mnogo godina trebao sam na operaciju, najveća mi briga bila, kako ću klanjati namaz. Pojedini namaski vaktovi mogu proći u toku operacije ili u sobi za intenzivnu njegu. U Ilmihala sam obnovio tekst o tejemmumu i obavljanju namaza u bolesti. U trenutku kada nisam mogao uzeti abdest, uzevši tejemmum mogao sam klanjati namaz na mjestu na kojem sam sjedio. Naručio sam jedan čist komad cigle. Uz tejemmum, nekoliko namaskih vaktova klanjao sam u krevetu za intenzivnu njegu. Nisam osjetio nikakvu tjeskobu i poteškoću. Rasteretile su me olakšice koje nudi naša vjera u abdestu i namazu. Da nisam brinuo o namazu i da sam razmišljao ,,kako god da bude, bolestan sam i operisan”, ušao bih u grijeh i bio bih odgovoran.
Spominjanje Allaha, okretanje ka Njemu i održavanje veze sa Njim, predstavljaju srž namaza. Ako nemamo snage da uzmemo abdest i klanjamo namaz kao zdravi muslimani, možemo iskoristiti olakšice koje nam nudi naša vjera i postići isti cilj. Dovoljno je da nikada ne zaboravimo našega Gospodara i da činimo ibadet.''
Dova
Gospodaru naš, učini nas od onih koji se kaju zbog svojih grijeha, onih koji se čiste od nečistoća, onih koji su dobri i koji na Sudnjem danu neće imati straha i ni za čim neće tugovati. Amin.
Molimo Te Gospodaru, podari nam poštovanje do naših džamija i do onih koji nas pravim putem vode. Volimo džamiju radujmo se petku i džumi namazu. Ne zaboravljajmo svoju islamsku zajednicu.

ألا إن أحسن الكلام و أبلغ النظام. كلام الله الملك العزيز العلام. كما قال الله تبارك و تعالي في نظم الكلام  و إذا قريئ القرآن فاستمعوا و أنصتوا لعلكم ترحمون
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم : إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ
[جلوس]
بارك الله لنا و لكم و لسائر المؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات يرحمتك يا أرحم الرحمين
الخطبة الثانية
الحمد لله حمد الكاملين. و الصلاة و السلام علي رسولنا محمد و آله و صحبه أجمعين. تعظيما لنبيه و تكريما لفخامة شأن شرف صفيه. فقال عز و جل من قائل مخبرا و آمرا: إن الله و ملائكته يصلون علي النبي, يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما.
اللهم صلي علي محمد و علي آل محمد, كما صليت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد
اللهم بارك علي محمد و علي آل محمد, كما باركت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد
اللهم أصلح أحوالنا, و أحسن أعمالنا, و بلّغْنا مما يرضيك آمالنا, و ولِّ اُمورنا خيارنا, و لا تولَّ اُمورنا شرارنا, و لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منّا, و كن لنا و لا تكن علينا. اللهم اجعل هذا البلدآمنا, مؤمنا, مطمئنّا و سائر البلاد المسلمين برحمتك يا أرحم الرحمين
ان الله يأمر بالعدل و الإحسان, و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي, يعظكم لعلكم تذكرون
 صدق الله العظيم 
Literatura: Tefsir ibni Kesir,Sahihul Buhari, FIKH-UL-IBADAT, Muhamed Seid Serdarević.

Nijaz Salkić

Ni komentarjev:

Objavite komentar