Priredio: Nijaz SALKIĆ
Uvod
Historija me jako zanimala još iz doba moga odrastanja i djetinjstva. Posebno zanimanje pokazujem za islamsku povijest od ranog početka, pa kroz srednji vijek i sve do današnjih dana. Cijela sadašnja situacija muslimana je u direktnoj vezi sa nastankom i funkcionisanjem islamske države i civilizacije. U nekoliko nastavaka, uz Allahovu pomoć ću podastrijeti osnivanje i trajanje dinastija Emevija i Abbasija.
DRUGI PERIOD
Prvi otsjek
KULTURNI NAPREDAK ARAPA U ŠPANIJI
Čim Arapi osvojiše Španiju i učvrstiše svoju političku vlast u njoj, odmah posvetiše punu pažnju unapređenju poljoprivrede, industrije, trgovine i prosvjete. Da bi unaprijedili poljoprivredu uvedu umjetno natapanje gdje to god bilo moguće, a radi povoljnog podneblja i racionalnog obrađivanja zemlje skidahz plod tri puta godišnje. Arapi počnu sijati pamuk, pirinač, šećernu trsku, svakovrsno povrće i mirodije i u kultiviranju ovih zemaljskih proizvoda dostigoše vrhunac. Niko nije prestigao španjolske Arape u umjetnom odgajanju voćaka i vrtova. Evropljani su većinu voća primili od njih.
Arapi u Španiji otkriše mnoge radnike i iskorišćavahu ih, a njihovi umjetno izrađeni produkti, bijahu cijenjeni u svim mjestima do kojih dopirahu njihovi trgovci. Industrija tkanina od pamuka, lana, vune i svile bijaše na glasu, te se njihovi štofovi i elegantne svilene tkanine prodavahu u svim lukama Sredozemnog mora i bijahu potraživane iz udaljenih krajeva Evrope. Umjetni zanati bijahu razvijeni u svim većim mjestima, a njihove rukotvorine, koje su izrađivane od zlata i srebra, iskićene draguljima, pokazivahu svu veličinu istočne mašte. Španjolski Arapi bijahu na glasu trgovci i na svojim lahkim lađama, koje su sami izumili, plovili su po čitavom Sredozemnom moru, prodavajući svoju robu.
Pored rada na političkom učvršćavanju države i njenom nutarnjem uređenju, umejevićki vladari ne zaboraviše da budu i zaštitnici znanosti. U svim mjestima su inicijativom samih vladara bila osnova učilišta i biblioteke, a dvorski krug učenjaka imao je odlučan uticaj na vođenje državnih poslova. Naročito Abdurrahman III i Hakem II, čiji je hilafet bio najsličniji hilafetu Abasovića Haruna i El-Memuna, posvetiše osobitu pažnju prosvjeti, te se u to doba rijetko mogao naći koji musliman nepismen. Čitava Španija za vlade spomenutih umejevićkih halifa bijaše sretna. Sve odisaše gospostvom, elegancijom, uglađenošču, pjesmom i veselošću.
Novi halifa Sulejman ibnu Hakem nije mogao umiriti uznemirene duhove, jer je građanski rat obuhvatio čitavu Španiju. Na poziv nekih rodoljuba dođe vladar iz Fasa, Ali ibnu Hamud, osvoji Kordovu i pogubi halifu Sulejmana 407 (1016). Kada Ali ibnu Hamud htjede prigrabiti vlast u svoje ruke, nastadoše opet nemiri. Španjolski muslimani počeše opet birati Umejeviće, ali se građanski rat nije mogao stišati: posljednji umejevićki halifa u Španiji Hišam ibnu Muhamed bude svrgnut 422 (1031), a Španija se podijeli na deset samostalnih pokrajina, kojima upravljahu razni vladari (mulukut-tavaif).
U slijedećem nastavku, inšaAllah: Fatimovići
Ni komentarjev:
Objavite komentar