1. sep. 2010

BISERJE RAMAZANA


 Nijaz SALKIĆ

Dani prolaze i nestaju poput vode što dolazi i prolazi rijekama i riječicama dunjalučkim. Poslije jakih vrućina došle su jake i obilne kiše. U nekim dijelovima naše države vjetar i kiša nanijeli su štete ljudima i usjevima. Hvala Bogu Milostivom da nije bilo poplava kod nas kao što je nažalost poplavilo neke države Evrope i Azije a najviše Pakistan Indiju i Kinu.

Insan ne treba nikada prestati sa zahvalom Allahu s.v.t.a., pogotovu ako ima nimet zdravlja, ako nije u bihuzurluku, sikluku i siromašluku.

Prođoše nam 18, 19 i 20-ti dan ramazana u uobičajenom ramazanskom halu. Danas je utorak i dan ulaska muttekija u itikaf.


JEDANAESTI RAMAZANSKI BISER-ITIKAF

Itikaf je osamljivanje i provođenje zadnjih 10 dana ramazana u džamiji. U itikafu može biti jedna, dvije ili tri osobe. Evo šta o itikafu kaže čuveni bosanski alim Muhamed Seid Serdarević u svom kitabu “Fikhul Ibadat”.

O ITIKAFU

I'tikaf znači namjerno boravljenje izvjesno vrijeme u džamiji u kojoj se klanja svih pet vakata namaza u džematu, i to radi sevaba. Prema tome itikaf ne vrijedi ako se ne obavlja u džamiji, (ili i u džamiji ali se u njoj ne klanja svih pet vakata u džematu), kao ni onda ako je u džamiji boravio ne znam koliko ali bez namjere da to bude itikaf. No, žena može obaviti itikaf i u svojoj kući, ako ima posebnu sobu za klanjanje. Itikaf a ima tri vrste: 1) vadžib, 2) sunneti-muekkede i 3) mustehab. Vadžib je zavjetni itikaf, sunneti-muekkede,
I to alel-kifaje (tj. ako jedni izvrše s drugih spada) je itikaf u zadnjih deset dana ramazana i mustehab-itikaf koji je izvan ovih. Za valjanost izvršenja zavjetnog itikafa uvjetuje se post. Itikaf-mustehab može se izvršiti i bez posta pa se može sastojati
čak i iz vrlo kratkog boravljenja u džamiji, npr. samo od nekoliko
časaka.
Ko je u itikafu ne smije se udaljavati iz džamije osim za obavljanje nužde. I jedančas boravka izvan džamije bez nužde pokvariće itikaf. Dotični stalno boravi u džamiji, tamo jede, pije i spava. On smije nešto kupiti što mu je potrebno u džamiji, ali ne smije u džamiju donositi. robu i tamo je držati kao ni vršiti kupoprodaju radi trgovine. Svaki odnosaj sa ženom mu je haram i to bi mu naravno pokvarilo itikaf.
Pri nijjetu za itikaf može se nijjet učiniti npr. samo za boravak preko dana u džamiji. Tada bi smio preko noći biti kod kuće. Držati neprestano šutnju u itikafu kao neku vrstu ibadeta smatra se kao mekruh, tj. smatrajući šutnju nekim postom ili pobožnimčinom.
Šta je još rečeno o itikafu?
Islamski učenjaci imaju jednoglasan stav da boravak u i'tikafu nije obaveza već da je to pohvalno-sunnet- onome ko želi, osim u slučaju da se čovjek zavjetuje da će boraviti u i'tikafu, kada mu ispunjavanje zavjeta postaje obaveza. Ovaj propis je isti i za muškarce i žene. Kao što je dozvoljeno muškarcima da budu u i'tikafu, ženama je to također dozvoljeno. Na to nam ukazuje hadis Aiše r.a da je Allahov Poslanik dozvolio Aiši r.a. i Hafsi r.a da budu u i'tikafu.(Buhari) Također, spomenuti hadis u kojem Aiša r.a. kaže da su supruge Allahovog Poslanike prakticirale i'tikaf nakon smrti Allahovog Poslanika.
Većina islamskih učenjaka je smatrala da je boravak u i´tikafu sunnet tokom cijele godine, a da je najbolje da to čovjek učini u ramazanu, u zadnjih deset dana.
       Što se tiče pitanja koliko je vremenski minimalno dozvoljeno da čovjek bude u i'tikafu, po tom pitanju učenjaci imaju oprečne stavove. Neki su kazali da je deset dana minimalan vremenski period za boravak u i'tikafu, neki su kazali da je noć i dan minimalan vremenski period za i'tikaf, a neki su kazali noć ili dan, a neki su otišli i dalje od toga pa su kazali da to nije vremnski ograničen ibadet i da je dozvoljeno čovjeku da bude u i'tikafu manje od dana ili noći, nekoliko momenata. Ovo je stav većine islamskih učenjaka hanefijske, šafijske i hambelijske pravne škole.
       Ovo pitanje nije precizirano niti ograničeno Kur'anom i sunnetom Allahovog Poslanika. Praksa Allahovg Poslanika je bila da je boravio u i'tikafu deset dana, ali to nije naredio i samim time se to ne smatra ograničenjem. Također je naredio Omeru da ispoštuje zavjet kojim se zavjetovao još u predislamskom dobu da će biti u i´tikafu jedan dan.


Šta je preporučeno da čini osoba u i'tikafu-savjeti onome ko je u i'tikafu?

       Preopručeno je osobi koja je u i'tikafu da se posveti ibadetu, bez razlike da li to bilo učenje Kur'ana, klanjanje općih nafila, pritvrđenih sunneta, noćnog namaza, duha namaza, dva rekjata poslije abdesta, spominjanje Allaha, ustrajnost u zikrovima nakona namaza, ustrajnost u jutarnjem i večernjem zikru, ponavljanje za mujezinom.
1.     Da se izoluje od ostalih osoba, bez razlike bile u i'ikafu ili ne, kako bi što bolje iskoristio vrijeme u ibadetu i razmišljanju o njegovom stanju, svođenju računa sa samim sobom.
2.      Da ne dozvoli da zaboravi na cilj ulaska u i'tikaf, da je cilj duhovno pročišćenje, ibadet, pokornost, razmišljanje, samoobračun itd.
3.       Korištenje vremena u upućivanju dove, a naročito u vremenima u kojima se primaju dove, između ezana i ikameta, u zadnjoj trećini noći, nakon namaza, na sedždi, pred iftar.
4.     Da pokuša na vrijeme da se pripremi za nastupajuće namaze kako bi mogao da smireno i skrušeno klanja sunete prije i poslije farz namaza.
5.     Da čini raznovrsne ibadete kako mu ne bi postalo činjenje jednog ibadeta dosadno.
6.     Da pokuša da što manje vremena provodi u spavanju, već da spava samo onoliko koliko mu je potrebno da bi mogao da nastavi sa ibadetom.
7.     Da ponese sa sobom tefsir Kur'ana kako bi mogao da pročita komentar ajeta koji su mu nejasni, a sve s ciljem boljeg shvatanja Kur'ana, razmišljanja o njegovim poukama i porukama.

Ni komentarjev:

Objavite komentar