27. jul. 2014

BAJRAMSKI VAZ-RAMAZANSKI BAJRAM



BAJRAMSKI VAZ  

    Lā ilāhe illallāhu vaĥdehū lā šerīke leh. Allāhu ekber kebīrā vel ĥamdu lillāhi kesīrā. Ve subĥānallāhi rabbil ‘ālemīn. Lā ĥavle ve lā кuvvete illā billāhil ‘azīzil ĥakīm. „Samo je Allah bog, Jedan je On i nema sudruga. Allah je Najveći, Njemu pripada mnoga hvala. Slavljen je Allah, Gospodar svjetova! Nema snage ni moći osim sa Allahom, Silnim i Mudrim.“
Svjedočim da nema drugog boga mimo Allaha. Svjedočim da je Muhammed Njegov rob i Njegov poslanik, neka je Allahov salavat i selam na njega, njegovu porodicu i njegove ashabe do Dana proživljenja i iskupljanja.
    Ispratili smo blagoslovljeni mjesec Ramazan. U njemu smo kalili volju i savladavali svoje strasti i požude za jelom, pićem, intimnim odnosima i materijalnim uživanjem. Svako onaj koji se uspio kontrolisati i tijelu pokazati da je duša i razum ono što njime upravlja, a ne strast i stomak, nakon trideset dana čeličenja snage, jačanje volje i uvećanja strpljenja, čeka istinsko veselje i teferič duše i tijela. Vjernik je pokazao sebi da je odnio pobjedu u samokontroli i napravio ravnotežu između duhovnog i materijalnog.
     Ramazan je bio prilika da čovjek razmisli o tome šta je bio, šta je sada i kako će otići s dunjaluka, ramazan je šansa za povratak svome izvoru i korijenima. Dnevni post je svojevrsni remont tijela a noćni ibadet i bdijenje je duhovno čišćenje i sapiranje grijeha. Ibadet i iščekivanje sehura nije moglo proći bez razmišljanja o najbližima. To je mnoge potaklo da pokažu makar jedan trun dobrote i podare je roditeljima, braći sestrama, džematlijama, komšijama i uopće ljudima. Dobrotu treba razvijati i u djecu ugrađivati jer Dragi Allah, neprekinuto i svakočasno Dobar, Milostiv i Samilostan a naročito u Ramazanu. Allah dž.š. u ramazanu svima prašta i nudi pokajanje.
     Vrlo je teško vjerovati u Allaha onako kako Njemu dolikuje (Ma Kaderullahe Hakka Kadrih). Još je teže obredima iskazati istinsku zahvalnost onako kako Njemu dolikuje. Zato je post najadekvatniji način približavanja Allahu dž.š. Nije slučajno Muhammed a.s. baš u Ramazanu dobio Prvu objavu. Musa a.s. je na Sinaju pred dobijanje Tevrata postio 40 dana i noći. Isa a.s. je postio iščekujući objavu Indžila. Post je jedna od Allahovih dž.š. osobina, koja se tokom ramazana oponaša. Zato Allah dž.š. upravo za vrijeme posta otvara širom vrata Svoje milosti (rahmet), oprosta (magfiret) i oslobađanja od paklene vatre (‘itqun minen nar).
     Pravi postači su  ispunjavali sve zahtjevi ramazana, a to je nemoguće bez redovnog klanjanja pet dnevnih namaza, ustajanjana na sehur, klanjanja teravije, svakodnevnog učenja Kur’ana, činjenja zikra, udjeljivanje sadake, odazivanja na iftare, kao i priređivanje iftara i sl. Pravedni Allah će procjenjivati naša djela a najbolje vrijeme smatrat će se ono koje budemo posvetili Njemu. Poslanik a.s. je kazao da “kada vjernik preseli na Bolji svijet, namaz će mu biti nad glavom, sadaka na desnoj, a post na lijevoj strani.” Nažalost, neznanje kod pojedinih koji se pripisuju islamu toliko je da smatraju da ukoliko klanjaju džumu da im je ona dovoljna za sav ibadet tokom cijele sedmice, pa ostavljaju tokom sedmice propisane dnevne namaze. Pojedini smatraju da im je ibadet u mjesecu ramazanu dovoljan za cijelu godinu, pa nakon što jedan mjesec kako-tako provedu u namazu, ostavljaju namaze u ostalih jedanaest mjeseci. Braćo muslimani, nakon velikog širka nema opasnijeg grijeha od ostavljanja pet dnevnih namaza. Stoga se muslimani koji ostavljaju obavljanje namaza i drugih propisanih djela moraju poučiti i odlučno se prihvati svoje vjere, moraju se Uzvišenom Allahu iskreno pokajati za svoje grijehe, svoju nemarnost i nepokornost.
     Draga braćo, razmišljajmo o brzini protoka dana i noći! Znajmo da i naše vrijeme protiče, razmišljamo li o blizini svog odlaska sa ovoga svijeta! Opskrbimo se dobrim djelima jer je ramazan otišao sa svojim dobrima i bereketom.
     Stoga, neka svako od nas svede račun sa svojom dušom, neka je upita šta je to uradila u ovom mubarek mjesecu ramazanu. Onaj koji je radio dobro u njemu, neka se zahvali Allahu i neka Ga moli za primanje tih dobrih djela i za postojanost u njima tokom cijelog svog života, a onaj koji je zapostavljao pokornosti u mjesecu ramazanu, neka se iskreno pokaje Allahu, subhanehu ve te'ala, neka otpočne svoj novi život ispunjavajući preostali dio svoga boravka na ovom svijetu u pokornosti i neka svoj život proveden u nemaru i nepokornosti zamijeni novim životom i nadati se da mu Uzvišeni Allah oprosti prethodne grijehe i da ga učvrsti u preostalom dijelu života. Svevišnji Allah rekao je: "I obavljajte molitvu početkom i krajem dana, i u prvim časovima noći! Dobra djela zaista poništavaju hrđava. To je pouka za one koji pouku žele." (Hud, 114)
     Braćo muslimani, obaveza je obožavati Allaha u svakom vremenu. Tome nema kraja, izuzev kada smrt nastupi. Uzvišeni Allah rekao je: "I obožavaj svoga Gospodara sve dok ti ne dođe smrt!" (El-Hidžr, 99) Također je rekao: "O vjernici, bojte se Allaha istinskom bogobojaznošću i ne umirite nikako drugačije osim kao muslimani!" (Ali Imran, 103) A smrt je, draga moja braćo, veoma blizu.
     Nažalost, neznanje kod pojedinih koji se pripisuju islamu toliko je da smatraju da ukoliko klanjaju džumu da im je ona dovoljna za sav ibadet tokom cijele sedmice, pa ostavljaju tokom sedmice propisane dnevne namaze. Pojedini smatraju da je ibadet u mjesecu ramazanu dovoljan za cijelu godinu, pa nakon što jedan mjesec kako-tako provedu u namazu, ostavljaju namaze u ostalih jedanaest mjeseci. Braćo muslimani, nakon velikog širka nema opasnijeg grijeha od ostavljanja pet dnevnih namaza. Stoga se muslimani koji ostavljaju obavljanje namaza i drugih propisanih djela moraju poučiti i odlučno se prihvati svoje vjere, moraju se Uzvišenom Allahu iskreno pokajati za svoje grijehe, svoju nemarnost i nepokornost.
     Jedan od znakova primanja dobrih djela u ramazanu jeste i ustrajnost u činjenju dobrih djela i nakon mjeseca ramazana. Mjesec ramazan nije ništa drugo do podstrek da se više približimo Allahu, da Mu se iskreno pokajemo, povećamo svoj ibadet i dobra djela, a prestanak činjenja dobrih djela i obožavanja Allaha, subhanehu ve te'ala, nastupa u smrtnom času, ne prolaskom ramazana. Jedan od znakova primljene tevbe, primljenog pokajanja u ramazanu jeste i da čovjek bude bolji nakon ramazana, dok je jedan od znakova odbijanja i djela i tevbe i jedan od znakova poniženja da stanje čovjeka nakon ramazana bude gore od njegova stanja prije ramazana.
Stoga vodite računa o sebi, pogledajte u svoje stanje nakon mjeseca ramazana! Znajte da su vrata pokajanja stalno otvorena u ramazanu i u svakom vremenu. Stoga, onaj koji je u ramazanu propustio priliku da se pokaje, neka ne gubi nadu u Allahovu milost. Naprotiv, neka požuri s pokajanjem u ma kojem se vremenu nalazio. Uistinu, Allah prima pokajanje svih onih koji Mu se iskreno pokaju, oprašta grijehe svima onima koji od Njega oprosta zatraže i vrate Mu se!
Svevišnji Allah s.v.t.a. je rekao:
قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
"Reci: 'O robovi Moji koji ste se prema sebi ogriješili, ne gubite nadu u Allahovu milost! Allah će, sigurno, sve grijehe oprostiti; On, doista, mnogo prašta i On je milostiv.
وَأَنِيبُوا إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ
 I povratite se Gospodaru svome i pokorite Mu se prije nego što vam kazna dođe – poslije vam niko neće u pomoć priskočiti.
وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ
I slijedite ono najljepše, ono što vam Gospodar vaš objavljuje, prije nego što vam iznenada kazna dođe, za čiji dolazak nećete znati'." (Ez-Zumer, 53-55)
     Čuvajte dobra djela koja ste postigli u ramazanu! Ne upropaštavajte ih povratkom u griješenje i loša djela, pa da time porušite ono što ste sagradili, uništite što ste ostvarili, jer, uistinu, loša djela, kada se nagomilaju, upropaste čovjeka, prevagnu nad njegovim dobrim djelima, a onaj čija loša djela prevagnu, takav će biti stradalnik.
Napaštanje i post u ševvalu
    Osoba koja je sa opravdanim razlogom propusti post dana ramazana ili više, prvo treba napostiti propuštene dane, a zatim postiti nafilu u ševvalu. U hadisu se kaže: “Ko isposti ramazan i šest dana ševvala, ima nagradu posta cijele godine;” za onoga ko je propustio koji dan ramazana i više ne može se reći da je ispostio ramazan, ako hoće pridobiti ovu veliku nagradu, dužan je prvo napostiti propuštene dane, a tek poslije toga postiti šest dana ševvala. Ukoliko se desi da ipak da prednost postu šest dana ševvala, njegov post je ispravan i ostaje mu da, prije drugog ramazana, naposti propuštene dane (El-Furu', od Ibn-Redžeba, Fetava islamijje, 2/166.).
     Draga braćo, danas je 1. ševal i prvi dan Ramazanskog Bajrama koji traje tri dana. Prvi dani (oba) Bajrama su dani kada post nije dozvoljen. Bajrami su propisani hadisom Muhammeda a.s., a prenosi ga Enes ibn Malik, r.a. Hadis glasi ovako: "Kada je Allahov Poslanik, s.a.v.s., stigao u Medinu njezini stanovnici imali su svoja dva dana u kojima su igrali i zabavljali se. Upitao je: »Koji su ovo dani", pa su mu rekli: "Mi smo ih proslavljali u džahilijjetu.« (predislamskom razdoblju) Allahov Poslanik, s.a.v.s., im tada reče: "Zaista vam je Allah zamijenio te dane boljim: danima Kurban-bajrama i Ramazanskog bajrama." Na dan oba Bajrama preporučene su izvjesne stvari, a koje doprinose obilježavanju posebnosti ovih dana kao blagdana. Tradicionalna jela u muslimana za Bajram su baklava, hurme, sarma, punjene paprike i mnogo drugih tradicionalnih jela.
     Bajrami su naročita prilika da jačamo vezu sa Gospodarom, da razmišljamo, da postajemo bolji i da širimo ljubav u zajednici, kao i među svim ljudima s kojima sarađujemo i komuniciramo. Bajram proizvodi dvije vrste ljubavi: ljubav prema Allahu i ljubav u ime Allaha. Bajramska se radost ne može zamijeniti ni jednom drugom vrstom radosti. Bajram ruši sve prepreke i približava muslimane jedne drugima, zato ga sve duše s tolikom radošću dočekuju. Ujedinimo se, pružimo ruku jedni drugima, podijelimo radost bajrama između sebe, s rodbinom, prijateljima i komšijama. Učinimo da nam ovi mubarek dani budu prekretnica u našem životu i da budu uzrok našeg jedinstva i napretka. Mubarek dani i noći predstavljaju odabrane vremenske periode koji, prema islamskom učenju, imaju znaćajniju vrijednost od drugih vremena
      Važan element Bajrama je i njegova javna manifestacija - obavljanje skupnog namaza, pojačanoj porodičnoj i ličnoj higijeni (kupanje, abdest, uljepšavanje kuća i avlija), lijepo oblačenje, posjeta rodbini i prijateljima, čestitanju usmeno ili pismeno, te ugošćavanje jedni drugih.
   Socijalna strana ramazanskog bajrama je očita, jer obuhvata sve kategorije džemata: stare i mlade, bogate i siromašne, muškarce i žene, pojedince i institucije. Bajramski dani predstavljaju i odmor od fizičkog napora i pripremu za novi rad. Islamski propis sadekatu-l-fitra je svojevrsna materijalna pomoć svih za sve što još više učvršćuje džematsku solidarnost. Davanjem VITARA očistimo post, a zekatom zaštitimo našu imovinu i materijalna sredstva koja posjedujemo od propasti, te na taj način vjernikova duhovno materijalna komponenta penje se na veće deredže, što i jeste put ka potpunoj bogobojaznosti.
Način čestitanja bajrama
     Lijepo je čestitati bajram. Od Džubejr ibn Nufejra se prenosi da je rekao: »Ashabi Allahovog Poslanika, a.s., kada bi se sreli na dan Bajrama jedni drugima bi čestitali riječima 'TEKABBELELLAHU MINNA VE MINKE'.« (Neka Allah ukabuli/primi od nas i od vas). (El-Askalani) Dozvoljeno je na neki drugi način čestitati Bajram kao što je npr. kod nas uobičajeno riječima »BAJRAM ŠERIF MUBAREK OLSUN.« (Neka vam je sretan i berićetan Bajram) Lijepo je u dane Bajrama obveseliti svoju porodicu (davanjem, poklona, posvećivanjem veće pažnje…), više nego u drugim danima.
     Za dane Bajrama treba se veselo držati pri susretu sa rodbinom i prijateljima iskazujući svoju pažnju i ljubav prema njima. Treba nastojati posjetiti što više rodbine i prijatelja.
Bajrami su dani posjeta, obilazaka, darivanja, učvršćivanja prijateljstava, igre, veselja i pjevanja pobožnih pjesama. Sve ovo treba biti u skladu sa propisima vjere, ne zanemarujući islamske dužnosti koje muslimani trebaju izvršavati u svom životu.
     U znak sjećanja muslimani će tokom bajramskih blagdana obilaziti mezarja svojih najdražih. Molimo Allaha dž.š. da nam primi ovaj post i oprosti grijehe, da nam vrati međusobno povjerenje i spusti ljubav u naša srca, vezu koja se neće nikad prekinuti.
Top puče Bajram prođe
     Birvaktile, u doba vladavine moćne Osmanske imperije, kada su najbrže poštonoše na konjima (Tatari) iz Istanbula do Sarajeva važne vijesti brzom poštom prenosili za 3 dana, događaji su oglašavani na jedan specifičan način. Naime, sa tabija ili tvrđava sa kula ili zidina pucanje topova je označavalo velike događaje u imperiji. Rađanje princa, pobjeda ili poraz na bojnom polju sve se to oglašavalo pucanjem iz topova i to sa određenim brojem plotuna. Što veća slava i veselje sve više topova je pucalo sa tabije. Topovski pucnji su označavali početak i kraj posta, kao i početak Bajrama pa je ostala u narodu izreka: “Top puče, Bajram prođe”. Pored toga što ova izreka iznosi jednu kulturološku i historijsku istinu o načinima komunikacije naših predaka u jednom vremenu, ona iskazuje i subjektivni doživljaj bajramskog vremena tj. da u veselju i radosti vrijeme prolazi daleko brže. Noć u mirnom snu prođe za treptaj oka, ali noć u bolesnika je neizrecivo duga i teška. Međutim, svi oni koji su imali volje, znanja, htijenja i mogućnosti da poste osvjedočili su se i da je ramazan prošao jako brzo, uprkos tome što su njegovi dani bili oni dugi ljetni dani, sa visokim temperaturama koje i insanu i hajvanu pričinjavaju srklet poteškoće. 
    Ipak je Ramazan bio dobra prilika da se približimo svome Gospodaru, ali i da zavirimo u dubinu vlastitog bivstva i da pogledamo od kakvog smo materijala skovani, kakav karakter posjedujemo. Kao što je lahko biti junak bez boja, tako  je lahko biti vjernik onda kada naša vjera od nas ne zahtijeva napore i žrtvovanje.
Jedna narodna kaže:
“Kuj me živote kuj
Ako sam kamen puknuću
Ako sam željezo sijevnuću
Ako sam mu'min izdržat ću.”
     Jedne prilike su ashabi sjedili sa Poslanikom, s.a.v.s., kada je rekao: “Sada će na ova vrata ući čovjek koji je stanovnik dženneta!“ Tada se na vratima pojavio Sead b. Malik i ušao. Ashabi su ga pogledali i pozavidjeli mu. Zatim se sljedeći dan ponovilo isto i ponovo ušao Sead. Treći dan se ponovio isti prizor i ponovo ušao Sead, tako da nije ostalo nimalo sumnje da je on taj. Tada Abdullah b. Umer reče: “Ja neću odustati sve dok ne prenoćim kod ovog čovjeka i vidim šta on radi (pa je zaslužio takvu deredžu). Otišao sam kod njega nakon jacije namaza i pokucao mu na vrata. On mi tada reče: “Brate moj šta ti treba?” Ja mu rekoh: “Imam jednu potrebu.” “Hoćeš li da je riješimo ili ćeš ući?” -upita on. Ja sam ušao, a on mi dade jedan ogrtač u koji sam se zamotao i legao blizu njega da mogu vidjeti šta radi cijelu noć. On je zaspao, ali kad god bi se prevrnuo rekao bi: “Subhanallah, Allahu ekber, lailahe illallah, elhamdulillah!”
    Pred zoru je ustao, uzeo abdest, otišao u džamiju i klanjao 12 rekata, na svakom rekatu proučio jednu suru srednje veličine, nakon svaka dva rekata na sjedenju nakon šehadeta i salavata na Poslanika, s.a.v.s., proučio tri dove: “Rabbena atina fiddunja…, Gospodaru naš zaštiti nas od svega što nas tišti vezano za ovaj ili onaj svijet, mi te molimo za svako dobro, a Tebi se utječemo od svakog zla!” Ja sam smatrao da njegov namaz, učenje i dova nisu dovoljni (za takvu deredžu), pa sam rekao: “Možda ga je moje prisustvo spriječilo da radi ono što inače radi, pa sam odlučio da to ponovim i sljedeće noći. Uradio sam isto, ali se ponovilo potpuno isto, te sam to uradio još jedanput da budem siguran.
     Treće jutro nakon što smo klanjali za Poslanikom, s.a.v.s., te se ljudi razišli, ja mu rekoh: ”Eh brate moj, razlog zbog kojeg sm ja spavao kod tebe!?”  On reče: ”Da čujem.” “Ja sam došao kod tebe da vidim koliko ibadetiš da bih i ja povećao svoj ibadet. Međutim kada sam vidio kako ti to činiš to mi se učinilo malim, te sam pomislio da zbog mog prisustva te noći nisi ibadetio onako kako to inače činiš. Tako ti Velikog Allaha i islamskog morala kaži mi je li te moje prisustvo spriječilo da uradiš nešto što inače radiš?” On mi tada reče: “Tako mi Allaha nije!” Kada sam krenuo da izađem on me pozva i reče mi: “Ima još samo jedna moja navika. Svaku večer kada legnem da spavam ja zanoćim, a u svome srcu ne ostavim ništa loše niti prema jednom muslimanu.” Tada mu Ibn Umer reče: “To je to čime si postigao tu deredžu!”  (Hadis prenosi Imam Ahmed 3/166)

BAJRAM ŠERIF MUBAREK OLSUN!
TEKABELELLAHU MINNA VE MINKUM!
 Nijaz Salkić


Literatura: Mevludin ef. Dizdarević, Dr. Jusuf el-Karadavi

Ni komentarjev:

Objavite komentar