الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ
الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ الكَرَامَةَ فِيماَ
بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ. وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ
شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ
مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ
وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ،
أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ
كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِينَ.
صلى الله تعالى عليه وعلى آله
وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه. وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده.
ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلي. وعلى
بقية الصحابة والقرابة والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين،
رضوان الله تعالى عليهم وعلينا
أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه. إن الله مع الذين اتقوا
والذين هم محسنون ۞
قال الله تعالى فى كتابه الكريم :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ
الرَّحِيمِ
مَن جَاءَ
بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا
وَمَن جَاءَ
بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ
صدق الله العظيم
U ime Allaha, Milostivog,
Samilosnog!
Hvala Allahu dž.š. Gospodaru svjetova, salavat
i selam na posljednjeg pejgambera, Muhammeda a.s. njegovu časnu porodicu,
plemenite ashabe i na sve dobre mu'mine od početka pa do kraja svijeta.
A zatim: dragi brate i poštovana sestro,
danas je petak 10. ramazan 1439. ili 25. maj 2018. godine. Ovo je 36.
hutba u novoj godini. Prošli petak imasmo temu, ,Iftar u nas', a današnja je, ,Rahmet
u ramazanu.'
Draga
braćo i sestre, prošli smo prvu trećinu ramazana koja je rahmet – milost i koja
je, nadam se, i naša srca i duše opečatila i pripremila nas za drugu trećinu, u
kojoj smo sada, koja je magfiret – oprost, a koja će nas, ako Bog da,
pripremiti za posljednju trećinu ramazana koja će nam biti štit od džehennemske
vatre na Sudnjem danu.
Prisjećamo
se riječi Muhammed, s.a.v.s: ,,Kome se život zapečati riječima – La ilahe
illellah – ući će u Džennet, ko isposti jedan dan želeći Allahovo zadovoljstvo,
i to mu se ukabuli / to mu bude primljeno – ući će u Džennet, ko dadne sadaku u
ime Allaha, dž.š., i ona mu bude primljena – ući će u Džennet. (Ahmed) Prve
generacije muslimana su običavale govoriti: Namaz čovjeka dovede do pola puta,
post ga dovodi do vrata Gospodara svjetova, a sadaka ga uzme za ruku i uvede
ga.''
Mi smo,
evo, u mjesecu posta u kojem se dobra djela posebno vrednuju i uvećavaju. U
prilici smo da uz namaz i post, izvršimo obavezu zekata i sadekatu-l-fitra, ali
da učinimo i niz dobrih djela, na koja nas bodri i podstiče Allahov poslanik,
s.a.v.s., a koja su ujedno i poseban nakit i ukras naših ramazanskih ibadeta.
Ebu
Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov poslanik, s.a.v.s., jednog dana upitao
prisutne ashabe (drugove): Ko je od vas jutros osvanuo kao postač? – Ebu Bekr,
r.a., odgovori: Ja sam! A ko je od vas danas klanjao dženazu namaz? – Kaže Ebu
Bekr: Ja sam! A ko je od vas danas nahranio siromaha? – Kad Ebu Bekr, ponovo
veli: Ja sam! A ko je od vas danas obišao bolesnika? – Svi šute, a Ebu Bekr
r.a., opet odgovori: Ja sam i to učinio, o Allahov Poslaniče! Zatim Allahov
Poslanik, s.a.v.s., reče: Kada se ovakva djela nađu kod jednog čovjeka – to će
ga sigurno uvesti u Džennet – odnosno – Ko bude radio navedena djela – ući će u
Džennet! (Muslim)
Vjerovatno,
ni mi nismo svakodnevno u prilici da damo potvrdne odgovore na ova
Vjerovjesnikova pitanja kao što je to mogao Hazreti Ebu Bekr, ali vjerujem da
se i mi možemo pronaći u ovom hadisu, odnosno, da niko od nas ne bi trebao
propustiti priliku da učini barem jedno od pobrojanih dobrih djela.
Koliki nas
je ovogodišnj ramazan oplemenio. Jesmo li bolji, pristupačniji, vedriji? Je li
nam džamija postala naša druga kuća? Da li na našem kućnom iftaru ima mjesta i
za druge ljude? ,,Ko priredi iftar jednom postaču, imaće nagradu kao i on, bez
da se išta umanji od nagrade tog postača”, savjetuje naš Poslanik. Osjećamo li kod
sebe ikakvu promjenu?
Ako ima
promjena, onda smo na dobrom putu da uspijemo. Ukoliko nismo zadovoljni sobom i
svojim odnosom do Ramazana, još uvijek nije kasno. Redovnije klanjajmo u
džematu, pomozimo nevoljniku, pomozimo džemat i pronađimo bar jednog novog člana
da plaća članarinu i time pomaže džemat i zajednicu, čitajmo Kur’an, udijelimo
sadekatu-l-fitr i budimo redovniji na na mukabelama, teraviji, džumi namazu,
budimo korisni svome džematu. Allah Uzvišeni je Milostiv. Vrata Njegove milosti
su uvijek, a naročito u ramazanskim danima i noćima, širom otvorena!
Veliki
ramazanski poklon ummetu je pobjeda na Bedru. Ne propuštajmo teravije i
obilježimo svojim prisustvom i noć Bedra slijedeće srijede iza teravije.
Prisjećanje
na Bedr je podsticaj da budemo ustrajni u vlastitim borbama. Znajmo da je naša
pobjeda kad ostavimo grijeh, pobjeda je kad okrenemo leđa lošem društvu, pobjeda
je kada se okanimo kocke i opijata, pobjeda je kada gledamo svoga posla, a tuđih
briga okanimo, pobjeda je kad usvojimo naviku da ustrajno činimo, možda u našim
očima neznatno dobro. Neka je žena, kazuje nam Poslanik, brala trunje po
džamiji. Kad je umrla. Poslanik joj je poželio klanjati dženazu jer je ona
djelom svojim zaslužila Džennet. Subhanellah, Poslanik joj poželio klanjati dženazu.
Braćo i
sestre, prisjetimo se da pod zemljom leže mnogi čije duše plaču i kaju se, ali
ne plaču zbog rastanka od djece i imetka, već plaču za propuštenim namazima i
izgubljenim postom! Žao im je propuštene prilike. Dok postimo razmislimo o onima koji leže u bolnicama a ovog ramazana ne
mogu postiti, klanjati i ramazan osjetiti. Oni su tužni i plaču, jer ne mogu osjetiti
miris i radost iftara, slast sehura i ljepotu teravih namaza, a mi smo zdravi i
možemo ustati na sehur, serbez i pješice doći na mukabelu, sjesti za iftar i
doći na teraviju! Zahvalimo se zato Allahu.
Znaj da
učenjaci tvrde kako se post prima samo od onih koji čuvaju namaz. Zato ne
spavaj kad sabah miriše i diše i ne odgađaj namaz. U džamiji ne budi kao „ptica u kavezu“, pa da što prije prhne i
izleti na vrata iz džamije! Ukrasi svoj namaz kako bi bio sretan, kad se s njim
sretneš na dan hisaba. Allah je „povezao“ nevidljive šejtane u ramazanu i
zaštitio te od njih, ali šejtani u ljudskom obliku su uvijek pušteni. Oni su katkada
opasniji od ovih povezanih! Čuvaj ih se. Prva trećina ramazana je rahmet, druga
magfiret, a treća od vatre selamet.
Divnu
oporuku roditeljima ostavio je ugledni ashab Abdullah ibn Mes'ud, r.a., kada je
rekao: ,,Pazite da vaša djeca redovno i pravilno obavljaju namaz, i navikavajte
ih na dobro, jer je dobro navika."
U vezi s
tim značajno je spomenuti posebnu praksu naših dobrih predaka koji su na
ramazanski post navikavali čak i bebe, tako što su ih za sehur blago hvatali za
nos i budili, kako bi u njima razvijali naviku da se bude i ustaju u svako doba
dana i noći. Činili su to kako bi sutradan, kada odrastu i sazriju, budu
muslimani koji su spremni za aktivno uključivanje u sve ono što ih čeka u
životu.
Vjerske navike dijelimo na: pohvalne i tražene, loše i zabranjene, mubah - dozvoljene, bez posebne preporuke i zabrane za njihovo činjenje.
Vjerske navike dijelimo na: pohvalne i tražene, loše i zabranjene, mubah - dozvoljene, bez posebne preporuke i zabrane za njihovo činjenje.
I haram je navika
Ukazujući
na Svoju pravdenost i plemenitost u govoru o vrednovanju ljudskih djela i
postupaka, Uzvišeni Allah kaže: ,,Ko uradi dobro djelo, bit će deseterostruko
nagrađen, a ko uradi hrđavo djelo, bit će samo prema zasluzi kažnjen, i neće mu
biti učinjena nepravda." (El-En'am, 160.)
Međutim,
za razliku od dobrih djela čija vrijednost se umnožava, u slučaju grijeha
javlja se drugi fenomen, a to je da jedan grijeh rađa drugi. O tome Ibn-Kajjim,
kaže: ,,Grijesi proizvode nove grijehe, shodno njihovom broju, sve dok čovjeku
ne postane vrlo teško pobjeći od njih i ostaviti ih. Na taj način pokornost i
nepokornost postaju navike duboko usađene u ljudske duše i proizvode svojstva
kojih se, samo uz veliki napor, možemo osloboditi. ''
Pobožnjaci su govorili: ,,Kazne za loša djela
na ovom svijetu su druga loša djela koja ih slijede, baš kao što su i nagrade
za dobra djela, dobra djela koja ih slijede.''
Tri grupe ljudi
U
pogledu navika ljude možemo podijeliti u tri grupe:
- ljudi naviknuti na činjenje dobra,
- ljudi naviknuti na činjenje grijeha,
- ljudi naviknuti na činjenje i dobra i zla.
- ljudi naviknuti na činjenje dobra,
- ljudi naviknuti na činjenje grijeha,
- ljudi naviknuti na činjenje i dobra i zla.
Svako se
može pronaći u jednoj od ovih skupina. Velika je razlika između nas i muslimana
iz vremena Allahovog Poslanika, s.a.v.s., kada su svi muslimani bili naviknuti
na činjenje dobra, svi nevjernici bili su naviknuti na činjenje zla, a munafici
su, po potrebi, radili dobro i uživali u zlu. Nažalost, današnje muslimane
možemo naći u sve tri navedene grupe. Zbog toga se, najčešće, nemuslimani koje
nešto privuče ka islamu i razvije u njima interes za islam, razočaraju se misleći
da je islam kriv za takvo stanje, što uopće nije tačno.
Lahko je
napraviti kratku anketu i ustanoviti koliki je utjecaj navika na svakodnevni
život. Tako, npr., kada biste nekog od onih koji su se navikli na redovno
obavljanje namaza u džamiji upitali: ,,Zašto ne klanjaš namaz kod kuće?'',
vjerovatni odgovor bio bi: ,,Ne mogu jer osjećam nelagodu i nemir u duši.''
Isto tako, mogli bismo postaviti mnoštvo pitanja ljudima koji su naviknuti na
činjenje dobra i, uglavnom, uvijek bi dobijali iste odgovore, samo zato što su
oni već naviknuti na činjenje dobra i zato što bi svako propuštanje prilike da
se učini dobro za njih predstavljalo nelagodnost.
S druge
strane, kada bismo tražili od onih koji su se navikli na slušanje bučne i druge
neinventivne i nerezonske muzike i gledanje razvratnih filmova da se klone
toga, ne bismo uspjeli samo zbog osjećaja nelagode i nemira koji se u njima
javlja ako ne praktikuju ono na što su se navikli. Na isti način mogao bi biti
postavljen i niz pitanja osobi koja uživa u konzumiranju opojnih pića, ili
ženama koje su otkrivene, i uvijek bismo dobijali iste ili slične odgovore.
Dvadeset i jedan dan
Pedagozi
i psiholozi kažu da kada čovjek želi da se navikne na nešto, svejedno da li se
radi o pohvalnim ili pokuđenim navikama, dovoljno je samo 21 dan stalnog
praktikovanja i navika će biti usvojena, tako da će, čak i ono što nam je u
početku bilo izuzetno teško, postati lahko i, s Allahovom dozvolom, čak i
ugodno. Nakon tog perioda čvor lijenosti, mrzovolje i slabe volje bit će
raspleten.
U
početku je to vrlo teško i naporno, ali, na kraju, nekadašnji teškoća i napor
prerastaju u naviku i užitak. Isto pravilo važi i za ostavljanje loših navika.
Dovoljan
je 21 dan ustrajnosti i izostavljanja naučenih radnji i te loše navike bit će
otklonjene iz naše svakodnevice. Jasno je da je u pitanju žestoka borba sa
samim sobom, jerUzvišeni kaže: ,,One koji se budu zbog Nas borili Mi ćemo,
sigurno, putevima koji Nama vode uputiti; a Allah je, zaista, na strani onih
koji dobra djela čine!" ( El-Ankebut, 69.)
Vidimo
da Uzvišeni obećava Svoju pomoć svima koji se istinski trude u borbi sa svojim
lošim strastima i navikama, a ramazan je prvorazredna prilika za usvajanje i
učvršćivanje pozitivnih navika, jer u 30 dana, vrlo lahko i s mnogo
zadovoljstva činimo mnogo toga što ne bismo mogli ni zamisliti van ramazana.
Dova
Molimo
te Milostivi Allahu, pomozi nas u ovim mubarek danima, učvrsti nas pravom putu,
primi naše ibadete, naš post i namaze, primi naš zekat i sadekatul-fitr, primi
našu sadaku, primi naša dobra djela, smiluj nam se i oprosti grijehe, nama,
našoj djeci, našim roditeljima, našoj rodbini, našim prijateljima i komšijama,
svim muslimanima i muslimankama od mašrika do magriba. Amin, ja
Rabbe-l-alemin!"
Milostivi Allahu, daj nam svijest da
volimo džamiju i one koji nas vode na pravi put. Daj nam da ustreptimo kada se
približi petak i džuma namaz. Oživi naša srca da ne zaboravljamo svoju islamsku
zajednicu ma gdje bili i živjeli. Amin!
ألا إن أحسن الكلام و أبلغ النظام. كلام الله الملك العزيز العلام. كما
قال الله تبارك و تعالي في نظم الكلام: و إذا قريئ القرآن فاستمعوا و أنصتوا لعلكم
ترحمون.
أعوذ
بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم: إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ.
[جلوس]
بارك
الله لنا و لكم و لسائر المؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و
الاموات يرحمتك يا أرحم الرحمين
الخطبة
الثانية
الحمد
لله حمد الكاملين. و الصلاة و السلام علي رسولنا محمد و آله و صحبه أجمعين. تعظيما
لنبيه و تكريما لفخامة شأن شرف صفيه. فقال عز و جل من قائل مخبرا و آمرا: إن الله
و ملائكته يصلون علي النبي, يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما.
اللهم
صلي علي محمد و علي آل محمد, كما صليت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد
مجيد.
اللهم بارك علي محمد و علي آل محمد, كما باركت علي
ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم أصلح أحوالنا, و أحسن أعمالنا, و بلّغْنا مما
يرضيك آمالنا, و ولِّ اُمورنا خيارنا, و لا تولَّ اُمورنا شرارنا, و لا تؤاخذنا
بما فعل السفهاء منّا, و كن لنا و لا تكن علينا. اللهم اجعل هذا البلدآمنا, مؤمنا,
مطمئنّا و سائر البلاد المسلمين برحمتك يا أرحم الرحمين.
ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و
ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون
صدق الله العظيم
Literatura: Tefsir ibni Kesir.
Nijaz Salkić
Ni komentarjev:
Objavite komentar