الْحَمْدُ
لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَ نَسْألُهُ
الكَرَامَةَ فِيماَ بَعْدَ الْمَوْتِ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ.
وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئاتِ أعْمَالِنَا.
مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
وَأشْهَدُ
أنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أنَّ
مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَ
سِرَاجًا مُنِيرًا لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ
الْكَافِرِينَ. صلى الله تعالى عليه وعلى آله وأولاده وأزواجه وأصحابه وأتباعه.
وخلفائه الراشدين المرشدين المهديين من بعده. ووزارئه الكاملين في عهده. خصوصا
منهم على ساداتنا أبي بكر وعمر وعثمان وعلي. وعلى بقية الصحابة والقرابة
والتابعين. والذين اتبعوهم بإحسان إلى يوم الدين، رضوان الله تعالى عليهم وعلينا
أجمعين. أما بعد، فيا عباتد الله، اتقوا الله وأطيعوه. إن الله مع الذين اتقوا
والذين هم محسنون ...:
قال
الله تعالى فى كتابه الكريم :
بِسْمِ
اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ ۚ
وَاللَّهُ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ [٦٤:١٥]
صدق الله العظيم
صدق الله العظيم
U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog!
Neka je hvala Uzvišenom Allahu. Njega dozivamo u dovama onda kada nam je
teško, ali i u dobru ime Njegovo spominjimo. Neka je Allahov blagoslov, mir i
spas na Poslanika a.s., salavate i selame donosimo na njega, njegovu
porodicu, vjerne ashabe i sve pripadnike ummeta Muhammeda a.s.
Svjedočimo da je samo Allah Bog i da drugog Boga osim Njega nema.
Svjedočimo da je Muhammed a.s. Allahov rob i Njegov Poslanik.
Svjedočimo da je samo Allah Bog i da drugog Boga osim Njega nema.
Svjedočimo da je Muhammed a.s. Allahov rob i Njegov Poslanik.
Dragi
brate i poštovana sestro, danas je petak 10. zu-l-ka'de 1435. ili 05. septembar
2014. godine. Ovo je 44. hutba u novoj godini.
Prošli petak govorismo
o temi, mektebu u susret, a danas ćemo o pripremama za mekteb.
Postoji puno ni’meta i blagodati sa
kojima nas je Uzvišeni Allah počastio i obdario, jedna je posebna i zato jeste
veliko iskušenje. Djeca su velika radost ali i velika bol, a u konačnici naše
veliko iskušenje. Kur’an ističe ovu činjenicu: “Imanja vaša i djeca vaša
samo su iskušenje, a u Allaha je nagrada velika.“ (Et-Tegabun,14-15)
Draga moja braćo, počinje još jedna godina
u kojoj će mekteb biti u žiži našeg interesovanja. Roditelji su prihvatili
emanet podizanja, prehranjivanja, udomljavanja svoje djece, učitelji i
nastavnici opismenjavanja, a vjeroučitelji duhovnog uzdizanja i približavanja
Bogu odrastajućih generacija djece i omladine. Od toga kakav će prirast izaći,
ovisi od svih karika u lancu odgajanja. Naše je da radimo u granicama
sposobnosti, a Allah upućuje na pravi put, a On, Uzvišeni i sveznajući veli:
Pripreme za početak mekteba!
,,On daruje znanje onome kome On hoće, a onaj
kome je znanje darovano - darovan je blagom neizmjernim. A shvatiti mogu samo
oni koji su razumom obdareni." El-Bekare, 269.
Pripreme za početak mekteba!
Znajmo da prije početka vjeronauke sve
karike u lancu odgovornosti islamske zajednice moraju biti u mobilnom stanju. Muallimi
i džamijski odbori su izvršni organi od čijeg rada ili nerada se vide ili ne
vide rezultati u mektebu. Zato je važno
da oni zajednički u džematu odrade pozitivnu atmosferu. Imam će obići zadnjeg
džematliju koji ima dijete za mekteba. Odaslaće pisane informacije o danu i satnici upisa djece
putem papirnih pisama, elektronskih ili sms
poruka. Učionica i mekteb će se obnoviti, okrečiti ili ofarbati živim i toplim
bojama da se tamo djeca lijepo osjećaju. Imam će povesti računa o tome da
učionica ima puno svjetla, da je čista, namirisana i prijatna pri svakom susretu
polaznika sa džamijom. Ako je moguće neka klupe i stolice budu udobne, učionica
dobro zagrijana, a posebno u zimskom vremenu. Imami neka se potrude da nabave
pomagala u nastavi kao što su grafoskopi ili projektori za prikazivanje
vjeronaučnog sadržaja na platnu ili zidu. Ako je u mogućnosti putem donatora neka učionicu
opremi bar sa jednim stacionarnim ili prenosnim kompjuterom sa popratnim vjeronaučnim
programima. Imami će održati seriju tematskih
hutbi na početku svake godine o važnosti i potrebi pohađanja mekteba. Posebno neka
pripreme usmeni izvještaj o mektepskoj nastavi protekle godine / broj
djece, redovnost, uspjesi ... ) oformiti tim za mali nogomet i raditi na popularizaciji
mektepske lige, te organiziranju takmičenja sa susjednim mektebima. Za popularizaciju
mekteba i mektepske nastave, imam će koristiti svaku priliku, a naročito tematske programe za mevlude, hatme, večeri Kur'ana,
mukabele i slično.
Vjeroučiteljima
treba pomoć!
Glavni pomagači muallimu treba da budu:
predsjednik Odbora, mutevelija i džamijski Odbor. Oni muallimu trebaju dati svaki vid podrške i
obezbijediti mu adekvatne uslove rada. Tu spada briga o opremljenosti učionice
te kupovina dnevnika za detaljnu evidenciju
o prisustvu i napredovanju mektepskih polaznika. Imamu-vjeroučitelju bi od
velike pomoći mogli biti i starije mekteblije, učenici koji nekoliko godina idu
u mekteb i puno imaju usvojenog znanja. Pomoć muallimu mogla bi doći i od
savjesnih džematlija koji bi obilazili džemat i pozivali nove, potencijalne
polaznike na vjeronauku. Moglo bi se formirati i roditeljsko vijeće od dva-tri
roditelja koji bi bili veza između vjeroučitelja i roditelja, polaznika mekteba.
Roditeljsko vijeće bi imalo zadatak da bar jedan njegov član dežura za vrijeme
vjeronauke i time pomaže imamu i učenicima, te od prikupljenih dobrovoljnih priloga kupuje i
pripravlja paketiće za Bajrame i aktivno učestvuje u toku mektepskog izleta.
Naša realnost
U našoj Bosni i širem okruženju naići ćemo na
neobjašnjivo ponašanje članova džematskih odbora koji izgrade džamiju od
nekoliko stotina hiljada maraka, podignu minaret od više desetina metara,
postave lustere vrijednosti na hiljade maraka, itd., ali kada dođe na red
uređenje mekteba, u koji idu i njihova djeca, kao da govorite gluhima ili
namigujete slijepima. Isprazni pogledi, izlizana retorika, providna pravdanja o
nemogućnosti i prečim poslovima, su uglavnom slika džematskog odbora na kome
imam tretira pitanje uređenja, opremanja i pomaganja mekteba. Ne zaboravimo,
haznama džemata ne upravljaju imami, nego ih najčešće samo pune, a traže
odobrenja da im se udijeli koja para i za mekteb. Kada se pak i nađe način da
se uredi mekteb, počinju primjedbe o kvaliteti stolova i stolica, mjestu mapa i
propagandnog materijala, brizi za uništenje inventara i nemiru polaznika,
neugrijanosti učionice, pa do provjera i rasprava o kvalitetu nastave. Muallim
sve to podnosi, najčešće bez mogućnoti za repliku, jer može navući srdžbu
svojih džematlija, a ujedno sebe dovoditi u neprilike koje mu nisu potrebne.
Šta
je ustvari odgoj i poučavanje?
Odgoj i
poučavanje u vjeri idu zajedno i nerazdvojni su. Znanje samo po sebi nije
dovoljno, jer ga nužno treba da prati primjena. Nemoguće je nešto kvalitetno i
korisno raditi bez odgovarajuceg znanja i poznavanja onoga što se želi. Ta dva
elementa su neodvojiva u procesu islamske edukacije svakog muslimana
pojedinačno. To znači da porodica i muallim moraju ujediniti i sinhronizirati
sve svoje znanje, umijeće, volju i snagu da bi jedno mlado biće podučili i
odgojili. Pravi rezultati će izostati ako zakaže porodica ili muallim.
Uloga imama-muallima je veoma delikatna, teška i
odgovorna, ali zato zahvalna i časna, kao što veli Muhammed a.s.: “ Podučavajte
i olakšavajte! “ Posebno je danas odgovorno i značajno našu djecu podučiti
islamu; načinu i ljepoti islamskog življenja, oplemeniti ih islamskim istinama,
jer im se vrlo često nude sasvim oprečna stanovištva od onih koja zastupa naša
vjera islam.
Najbolji muallim i vjeroučitelj bio je Muhammed
a.s., evo njegovih riječi; “ Roditelji su obavezni prema djetetu: Da mu
dadnu lijepo islamsko ime, da ga lijepo odgoje, da ga pouče pismenosti i da ga
poduče obavljanju islamskih dužnosti “. “ Kada dijete počne raspoznavati koja
mu je desna, a koja lijeva ruka, počnite ga privikavati da klanja namaz.
Kako pridobiti djecu na vjeronauku i kako
ih zadržati u mektebu?
Ovo
pitanje treba da postavi sebi svaki imam-muallim i Odbor islamske zajednice.
Svi
pedagozi se slažu u jednom; da se djeca mogu pridobiti za školu i mekteb
jedino velikom ljubavlju prema djeci. Ko zna da pridobije dječiju naklonost s
ljubavlju, taj če sigurno i uspjeti kod djece. Za ilustraciju mogu navesti
primjer jednog direktora osnovne škole koji je svakog jutra na ulaznim vratima
škole dočekuje svoje đake i svakome se obrati sa ponekom riječju i svima podari
osmijeh na licu. Imami-muallimi moraju imati veliku sposobnost za izvođenje
vjeronauke. Moraju biti pravi stručnjaci i inovatori, pedagozi, metodičari i
psiholozi, da bi poznavali dječiju dušu, njihove skolonosti i sposobnosti.
Muallimi
su dužni da se solidno pripreme za svaki sa(ha)t vjeronauke i to po ustaljenom
metodičkom postupku u organizaciji sata, izboru metoda, didaktičkih
principa i nastavnih sredstava.
U
radu muallima bitnu ulogu ima entuzijam i motivacija za rad koji proilaze iz
njegove opredijeljenosti pozivu koji je i Muhammed a.s. sa velikom ljubavlju
obavljao. Važna karika uspjeha muallima leži u njegovoj disciplini u
redovnom održavanju vjeronauke u zakazano vrijeme.
Znano
je da bi optimalni rezultati trebali proizaći iz optimalnih uslova, koji opet
proizilaze iz opremljenosti učionica, dobrih programa, motiviranosti učenika i
učitelja i drugih popratnih faktora.
Zato
kažem, i pored silnih vjeronaučnih simpozija, pravljenja nastavnih,
vjeronaučnih programa, izdavanju knjiga i brošura, korištenja audio i vizualnih
pomagala, kompjutera, softwera, nemamo onu vjeronauku koju očekujemo i
priželjkujemo. Dobrih muallima i vjeroučitelja i uspješnih mekteba ima ali
većina mekteba čeka svoje rezultate, svoje hatme, svoje uspjehe na
takmičenjima, svoju promociju.
Hoću
kazati, moramo opremiti učionice najsavremenije što se da, motivirati i
nagraditi vjeroučitelje i učenike a onda od njih tražiti znanje i rezultate. Za
dobre rezultate trebaju dobri muallimi koji će provesti cijele dane u mektebu,
koji će se cijelim bićem založiti i ukurbaniti. Muallimi neće raditi samo
subotom i nedjeljom po sat, dva ili tri, već će raditi i radnim danima. Oni će
podijeliti djecu po grupama, pri tom osmišljavati, razmišljati i sikirati se
kako da privuku djecu, kako da ih zadrže u mektebu a da pri tom osjećaju slast
i ponos sa onim čime se bave. Pri tom cijelom svom žrtvovanju, Muallime moraju
poštovati, podupirati i štititi džamijski odbori sa mutevelijom na čelu. Ako
toga nema, džaba programi, džaba opremljene prazne učionice i džaba sve ostalo,
od takve vjeronauke i mekteba neće biti ništa.
Na kraju, o mektebu mi imami i
vjeroučitelji najviše brinemo, za njega smo odgovorni, a preko njega nam je
povjerena najljepša uloga na ovom svijetu, uloga muallima, koju je u svojoj
poslaničkoj misiji isticao i sam Poslanik a.s.." Poslan sam kao muallim."
Dova
Allaha
molim da naše danas bude bolje od našeg juče, a naše sutra bude bolje od našeg
danas. Gospodaru naš, daj nam dobro i ovog i onog svijeta i budi nam Milostiv
na Danu sudnjem. Amin, ja Rabbel-alemin!
Milostivi Allahu, podari nam poštovanje
prema našim džamijama i onima koji nas vode na pravi put. Učini da volimo
džamiju pa da se radujemo petku i džumi namazu u njemu. Ne daj da zaboravljamo
svoju islamsku zajednicu. Amin!
ألا إن أحسن الكلام و أبلغ
النظام. كلام الله الملك العزيز العلام. كما قال الله تبارك و تعالي في نظم
الكلام: و إذا قريئ القرآن فاستمعوا و أنصتوا لعلكم ترحمون.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم.
بسم الله الرحمن الرحيم: إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ.
[جلوس]
بارك الله لنا و لكم و لسائر
المؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات يرحمتك يا أرحم
الرحمين
الخطبة الثانية
الحمد لله حمد الكاملين. و
الصلاة و السلام علي رسولنا محمد و آله و صحبه أجمعين. تعظيما لنبيه و تكريما
لفخامة شأن شرف صفيه. فقال عز و جل من قائل مخبرا و آمرا: إن الله و ملائكته يصلون
علي النبي, يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما.
اللهم صلي علي محمد و علي آل
محمد, كما صليت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم بارك علي محمد و علي آل
محمد, كما باركت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم, إنك حميد مجيد.
اللهم أصلح أحوالنا, و أحسن
أعمالنا, و بلّغْنا مما يرضيك آمالنا, و ولِّ اُمورنا خيارنا, و لا تولَّ اُمورنا
شرارنا, و لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منّا, و كن لنا و لا تكن علينا. اللهم اجعل
هذا البلدآمنا, مؤمنا, مطمئنّا و سائر البلاد المسلمين برحمتك يا أرحم الرحمين.
ان الله يأمر بالعدل و الإحسان ، و ايتاء ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون. صدق الله العظيم
Literatura: Tefsir ibni Kesir,
Sahihul Buhari, Vjeronauka u praksi i traganje za najboljim metodama u nastavi, Nijaz
Salkić,Mekteb naš emanet, Vehid Arnaut.
Nijaz Salkić
Ni komentarjev:
Objavite komentar